Afbeelding
Margreet Hendriks

'Bereikbaar centrum belangrijk'

29 oktober 2018 om 13:56 lokaal

SCHERPENZEEL Het werkbezoek dat het voltallige college vorige week bracht aan vier lokale winkeliers heeft veel stof tot nadenken gegeven. Rode draad in de gesprekken over het behoud van een levendig en aantrekkelijk dorpscentrum bleken de bereikbaarheid en goede parkeermogelijkheden.

Afsluiting van het centrum voor doorgaand verkeer en verlies van parkeermogelijkheden nabij de winkels werden meerdere keren genoemd als het meest bedreigend voor de lokale middenstand.

PRACHTIGE PLEK In overleg met Henk den Boer, voorzitter van de Scherpenzeelse Ondernemersvereniging, werden vier middenstanders bezocht in verschillende branches. Het gezelschap bezocht als eerste Bij Thomas; de afgelopen zomer geopende koffiebar van Thomas Diepgrond en zijn vriendin Elsemieke aan de Marktstraat 22a. Over het vestigingsklimaat in Scherpenzeel heeft de nieuwe ondernemer niets te klagen, zo bleek. Om zijn droom van een horecagelegenheid met goede koffie, huisgemaakte taart, gezonde sapjes en lekkere broodjes waar te maken, had hij al op een aantal plekken in de regio rondgekeken alvorens bij toeval te stuiten op de mogelijkheid om zich te vestigen in het leegstaande deel van kledingwinkel De Kast. ,,Een prachtige plek’’, zo constateert hij, want de loop zat er meteen in en inmiddels mag hij zich verheugen in een flinke kring van vaste klanten. ,,Een mooi dorp, levendig centrum en vriendelijke mensen’’, oordeelt Thomas, die laat weten ook samenwerking na te streven met andere horecaondernemers en graag wil meewerken aan het uitbouwen van lokale evenementen, zoals Picknick Valley. Als hij al iets moet noemen waarmee het centrum van Scherpenzeel nog verder verbeterd kan worden, dan is het de aanpak van het nogal doodse perk aan zijn kant van de Marktstraat. ,,Daar een beetje leuke looproute voor voetgangers neerleggen, zou het aanzien behoorlijk kunnen verbeteren.’’

FEESTSTEMMING De tweede stop van het college was bij de Hema tegenover het Plein 1940. Eigenaar Henk-Jaap van der Woude bleek nog steeds een beetje in feeststemming vanwege het nieuws van de overname van Hema door de Nederlandse ondernemer Marcel Boekhoorn. ,,Dat geeft weer vertrouwen in de toekomst’’ aldus Van der Woude doelend op de conflicten die in de afgelopen jaren speelden tussen de franchisenemers en de Britse eigenaar Lion Capital die bij de overname door Boekhoorn uit de weg zijn geruimd. Van der Woude, die in 2010 in Scherpenzeel startte en zijn winkel in 2017 grondig verbouwde en inrichtte volgens de nieuwste Hema-formule, vertelt heel tevreden te zijn over zijn zakelijke activiteiten in het dorp. Baby-, kinderkleding en kousen zijn in deze Hema de best lopende productgroepen zo laat hij weten. Hij wijt dat niet in het minst aan de brede samenstelling van de bevolking, waaronder veel gezinnen met kinderen. ,,Ervoor zorgen dat Scherpenzeel voldoende bouwt voor alle bevolkingsgroepen is heel belangrijk om een breed winkelaanbod in deze plaats te behouden’’ zo gaf hij het college mee. Een toekomstbeeld dat hem soms ook heel voorzichtig wel eens laat dromen van een grotere winkel, want het is op de huidige locatie een beetje woekeren met de ruimte. Van der Woude zei verder blij te zijn met de blauwe zone op de parkeerplekken voor zijn deur. ,,Wij trekken ook klanten uit omliggende plaatsen en mensen willen graag dichtbij de winkel kunnen parkeren. Ik zou het mooi vinden als het Plein 1940 een beetje leuk opgeknapt wordt, zolang het maar niet ten koste gaat van voldoende parkeergelegenheid.’’

PARKEERPLAATSEN Voldoende parkeerplaatsen in het centrum werd ook door Mirjan van Sifhout, van de in de afgelopen weken prachtig verbouwde winkel Homme & Home aan de Dorpsstraat, genoemd als belangrijkste en sterkste punt van het centrum van Scherpenzeel. De herenkledingzaak, die zij tien jaar geleden samen met haar zus Bianca opzette, kan inmiddels bogen op een klantenkring uit een brede regio. ,,De goede parkeermogelijkheden in het centrum vormen samen met de kleinschaligheid van het dorp en de persoonlijke aandacht in de winkel de grootste aantrekkingskracht voor mensen uit Amersfoort, Veenendaal of Barneveld om hiernaartoe te komen’’, aldus Mirjan die er bij het college op aan drong om alsjeblieft nooit te overwegen het centrum af te sluiten voor autoverkeer. ,,Dat zou echt voor veel ondernemers de doodsteek zijn.’’ De onderneemster maakte zich in dit verband ook best de nodige zorgen over de aankondigde verhuisplannen van de supermarkten. ,,Ik gun iedereen een goede plek voor zijn winkel, maar ik vraag me af of het bevoorradingsverkeer en het parkeren rond een grote nieuwe supermarkt straks niet gaat leiden tot heel veel problemen en overlast op de Dorpsstraat en Vijverlaan. Mijn angst is dat de gemeente die verkeersproblemen dan maar achteraf gaat oplossen ten koste van het verkeer op de Dorpsstraat. Ik hoop echt dat hier vooraf goed over wordt nagedacht.’’

Het belang van vooraf goed nadenken en met alle betrokkenen overleggen over herinrichtingen en veranderingen in het dorpscentrum bleek ook een belangrijk gesprekspunt bij Cornelis en Anja ter Maaten van de gelijknamige juwelierszaak/horlogerie aan de Dorpsstraat. ,,Dat is in elk geval niet gebeurd bij het weghalen van een muurtje voor ons buurpand, waar onze klanten altijd hun fiets konden parkeren. Daarvoor is bij onze winkel nu helemaal geen ruimte meer.’’ Een probleem dat het college, die voor hun toer langs de lokale middenstand op de fiets was geklommen, overigens zelf ook al had gesignaleerd. Ter Maaten nam gelijk de kans waar om het college te wijzen op het feit dat er vanuit de gemeente ook nog eens geen enkele reactie was gekomen op zijn schriftelijke klachten hieromtrent. ,,Een bericht van ontvangst was toch wel het minste wat ik in al die tijd had kunnen verwachten’’ vond Ter Maaten die desgevraagd dan ook maar meteen een kopie van zijn schrijven aan het college mee gaf. De juwelier, die al meer dan 18 jaar een gevestigde naam is in Scherpenzeel en inmiddels ook een winkel in Barneveld heeft, vertelde verder dat hij zijn zaak hier nog steeds met veel plezier drijft. ,,Het publiek is anders. Barneveld is qua omvang en inrichting een plaats waar mensen gaan winkelen. Daar zie je vaak publiek in de winkel dat alleen maar even komt kijken. Scherpenzeel is daarentegen een boodschappencentrum; de mensen die hier binnenkomen doen dat in de regel gericht omdat zij iets willen kopen of laten repareren.’’ Omdat Scherpenzeel een echt boodschappencentrum heeft benadrukte Ter Maaten bij het college zijn overtuiging dat een supermarktverplaatsing naar de rand van het dorp geen goed plan is. ,,Je moet het publiek niet wegtrekken naar de rand van het dorp. Het is voor alle centrumondernemers ongelooflijk belangrijk dat we beide supermarkten als trekkers in het centrum houden.’’

Na een viertal onderhoudende ontmoetingen met lokale middenstanders kon het college in elk geval met een goedgevulde boodschappentas vol adviezen terug peddelen naar het gemeentehuis.





 

Bij juwelier/horlogerie Ter Maaten werd samen met Anja ter Maaten tevergeefs gezocht naar een goede plek voor het parkeren van fietsen.
Henk-Jaap van der Woude bekende stiekem wel eens te dromen van uitbreiding van zijn mooie Scherpenzeelse Hema.
Bij Thomas (rechts) maakte het college kennis met een enthousiaste nieuwe ondernemer.
advertentie
advertentie