Kermis in Scherpenzeel in 1976.
Kermis in Scherpenzeel in 1976. Collectie Oud-Scherpenzeel

'Winkelbeurs en lunapark druk bezocht'

29 november 2018 om 06:05 lokaal

SCHERPENZEEL Vroeger was lang niet alles beter. Maar naar sommige dingen kun je nog wel eens terug verlangen. De jaarlijkse winkelbeurs in het najaar in de Eierhal bijvoorbeeld, met daarbij een heus lunapark.

Wim van den Berg

Er wordt in 1966 in de maand oktober gedurende drie avonden een expositiebeurs georganiseerd. Ter verhoging van de feestvreugde is er een vermaakcentrum ingericht op het plein voor de Eierhal die op hetzelfde moment geopend is.

Zowel de beurs als de kermis trekken veel publiek. Veel winkeliers hebben een stand in de markthal. De week voor de beurs is er een lampionnenoptocht en kan iedereen vast warmdraaien voor hetgeen gaat komen. De organisatie van alle activiteiten is in goede handen bij winkeliersvereniging E.M.M. (Eendracht Maakt Macht).

GROOT PAVILJOEN Een fotowedstrijd van Oud-Scherpenzeel levert helaas geen goede inzendingen op. Door loting wordt toch een winnaar uitgeroepen. Gezien de grote belangstelling en het succes van de beurs, denkt de middenstandsvereniging dat de tentoonstellingsruimte het volgend jaar wel eens uitgebreid zou moeten worden. Dat gebeurt in 1968 als een groot paviljoen de totale expositieruimte vergroot van 600 naar ongeveer 1.000 vierkante meter. Dat jaar opent burgemeester Hoytema van Konijnenburg de najaarsbeurs op 3 oktober. In zijn openingswoord prijst Hoytema de moed en ondernemingsgeest van de Scherpenzeelse winkeliers.

 

KOOPT IN SCHERPENZEEL Het motto van de winkeliersvereniging tijdens de beurs is 'Koopt in Scherpenzeel'. Kopers krijgen bij aankoop voor iedere gulden een waardebon. Zo dingen zij mee naar tal van prijzen. Als extra prijs is in 1968 een gashaard te winnen. Wie zou je daar nu nog blij mee maken?

Naast veel winkeliers is ook autobedrijf Auto-Rijk aanwezig met enkele blinkende auto's van het Japanse merk Datsun. Het lunapark heeft vanzelfsprekend botsauto's, maar ook een zweefmolen. Het jaar daarop mag de nieuwe burgemeester Jan Heij op 9 oktober de opening van de driedaagse winkelbeurs verrichten en is het beursterrein weer vergroot. De krant schrijft: ,,De Scherpenzeelse winkeliersvereniging E.M.M. heeft zeer veel succes geboekt met haar najaarsactie. Vooral de winkelbeurs en het lunapark werden zeer druk bezocht. Men moest zaterdagavond voetje voor voetje door de Eierhal. Het was haast te druk om alles te kunnen bekijken. In ieder geval waren de winkeliers die aan de beurs deelnamen zeer tevreden. Men had over het algemeen zeer goede zaken gedaan. Bij het lunapark was het ook elke avond zeer druk." Het zal niemand verbazen dat door het succes de beurs jaar na jaar wordt gehouden en voor het publiek steeds aantrekkelijker wordt gemaakt. Voor het eerst doen in 1970 ook standhouders uit Barneveld en Renswoude mee.

STEILE-WANDRACES Ook de kermis evolueert. In 1970 tijdens de vijfde winkelbeurs zijn het reuzenrad en vooral de steile-wandraces nieuw en bijzonder spectaculair. De jeugd kan er geen genoeg van krijgen getuige de enorme belangstelling voor met name de in een soort ton op motoren rondscheurende coureurs. Nog nooit eerder vertoond in ons dorp! En tussendoor en na afloop een drankje nuttigen in Marktzicht. Gelijktijdig met de beurs is de winkelweek die elk jaar door Caecilia wordt geopend met een rondgang door Scherpenzeel. Voorzitter van het organisatiecomité is Jan Remmerde. Rijwiel- en bromfietshandel Wim Veenendaal speelt bij de winkelbeurs handig in op het succes van de ronkende motoren en slaagt erin wereldkampioen Jan de Vries met zijn motorfiets naar Scherpenzeel te halen. De Vries komt vooral om bromfietsmerk Kreidler te promoten en handtekeningen uit te delen. Jammer genoeg is de belangstelling voor de jaarlijkse lampionnenoptocht tanende en deze wordt in 1971 niet meer georganiseerd. Er zijn in 1973 meer dan zestig stands. De Scherpenzeelse Krant doet jaarlijks uitgebreid verslag van alles wat de winkeliers en andere standhouders op de beurs laten zien. Gratis reclame voor de deelnemers, kom daar nu nog maar eens om. Aan creativiteit ontbreekt het de deelnemers niet. Henny Renes heeft ter verfraaiing van zijn stand een vélocipède uit 1870 als publiekstrekker opgesteld. De winkelbeurs beleeft daarna nog enkele succesvolle edities, maar wordt voor het laatst gehouden in september 1974. De kermis blijft voortbestaan, maar boet aan populariteit in. Zeker als deze uit het centrum verdwijnt en bij het zwembad of, zoals tegenwoordig, bij De Breehoek is gesitueerd. De winkelbeurs en de gelijktijdig georganiseerde kermis waren een groot succes. Als je tegenwoordig op zaterdagavond om een uur of negen over het kermisterrein bij De Breehoek loopt, dan ben je zo ongeveer de enige bezoeker. Jammer! Sommige dingen waren vroeger echt beter.

advertentie
advertentie