Een bus van Syntus in het buitengebied.
Een bus van Syntus in het buitengebied. BDU

Zorg over bereikbaarheid

3 december 2018 om 15:05 lokaal

SCHERPENZEEL Een deel van de politiek heeft de indruk dat Scherpenzeel op een zijspoor is gerangeerd in de door de regio FoodValley gepresenteerde bereikbaarheidsagenda. ,,In de 46 pagina's met ambities en opgaven voor het verbeteren van de bereikbaarheid komt de naam Scherpenzeel twee keer voor. Dat is ten opzichte van 99 keer Ede wel erg uit verhouding'', constateerde SGP-er Machiel Natzijl in de Opinieronde waar het regionale beleidsplan werd besproken.

Volgens Natzijl gaf het stuk de indruk dat er voor Scherpenzeel nauwelijks knelpunten in de bereikbaarheid zijn. ,,Dat is zeker niet het geval. Het verkeer op de N224 wordt steeds drukker, hoe zit met onze aansluiting op het openbaar vervoer, onze wens voor een busverbinding naar Barneveld en onze belangen voor het behoud van de intercitystatus van station Veenendaal De Klomp?'' vroeg Natzijl zich af.

PROBLEMEN ,,Is Scherpenzeel wel ambtelijk betrokken geweest bij de opstelling van deze agenda en zijn onze mobiliteitsproblemen daarbij wel goed naar voren gebracht?''

De SGP-er kreeg bijval van CDA-voorman Peter Klaassen, die het ook was opgevallen dat Scherpenzeel er in de regionale bereikbaarheidsagenda bijzonder karig vanaf komt. ,,Omdat we geen grote kern zijn, ontbreken we natuurlijk in de hoofdverbindingen, maar dat betekent wel dat we extra alert moeten zijn'', vond Klaassen die ook graag een busverbinding met Barneveld in de agenda opgenomen had gezien. Verder vreesde de CDA-er dat het verbeteren van de sneldiensten van bussen, die Scherpenzeel niet aandoen, wel eens ten koste zou kunnen gaan van de frequentie van lijn 80, waarvan het dorp afhankelijk is. ,,Dit zou heel onwenselijk zijn.''

VISIONAIR Coalitiepartijen GBS, CU en PRO Scherpenzeel hadden minder moeite met het stuk. ,,Het gaat om regionaal beleid. Ik heb er niet zo'n moeite mee dat niet alle gemeenten daarin exclusief worden genoemd'', vond PRO-voorman Willem Schuur. Wout van de Kleut (CU) prees het streven en de visionaire blik in de bereikbaarheidsagenda van FoodValley met de ondertitel 'slimmer, duurzamer en gezonder'. De CU-er erkende dat Scherpenzeel kampt met een probleem op het gebied van goede en betrouwbare busverbindingen, maar leek het oplossen daarvan los te zien van de regionale beleidsagenda.

Wethouder Ad van Es liet weten dat een OV-verbinding tussen Scherpenzeel en Barneveld in het regionale overleg wel aan de orde is geweest, maar niet in het stuk terecht is gekomen, omdat dit binnen FoodValley niet de hoogste prioriteit heeft. ,,In plaats daarvan zijn wij zelf wel bezig om met Barneveld na te gaan of we niet een soort pilot kunnen opstarten met een flexibele verbinding tussen beide plaatsen'', aldus van Es. Wat betreft de toenemende verkeersdruk op de N224 meldde de wethouder dat lokale transportondernemingen er steeds vaker voor kiezen niet in de spits te gaan rijden.

advertentie
advertentie