Van Ginkel maakt schaalmodellen

11 augustus 2009 om 00:00 Nieuws

RENSWOUDE - Aan de leuke Kom Es An Fietsroute, die in deze tijd van het jaar niet door erg veel fietsers gereden zal worden, is ook de woning van de heer Van Ginkel aan de Dorpsstraat 50 gelegen. Wanneer de rode fiets buiten tegen het hek staat, in feite meestal op woensdag, dan kunnen belangstellenden een kijkje nemen bij de fraaie verzameling schaalmodellen van boerenwagens, legervoertuigen en vrachtwagens die Van Ginkel in zijn vrije tijd gemaakt heeft.

Het is zeker de moeite waard om even van de fiets te stappen of de auto even aan de kant te zetten en een kijkje te nemen. Naast die schaalmodellen heeft Van Ginkel trouwens ook nog een keur aan gebruiksvoorwerpen keurig gerangschikt in de schuur, voor de speciale afdeling waar al die schaalmodellen keurig bijeen staan op schappen.

In 1981 werd de aandacht van Renswoudenaar Marinus van Ginkel getrokken door een boerenwagen, die fraai op schaal was nagemaakt. Dat wil ik ook doen, dat moet ik ook kunnen, dacht hij toen. In de schuur achter de woning ging Marinus aan de slag. Hij begon met een wiel. Maar, ja dat was niet direct het gemakkelijkste onderdeel. Het wilde niet echt vlotten, het was niet wat hij ervan gedacht had. ,,Nee, ik was niet tevreden en ben toen gestopt.’’ Maar het bloed kruipt vaak waar het niet gaan kan en dus pakte hij dat wiel weer op en ging weer aan de slag. Later ontdekte hij een bouwtekening en toen hij die eenmaal had gezien ging het een stuk gemakkelijker. Het is zeker nog steeds niet zo dat een wiel maken gemakkelijk gaat. Voor veel mensen is dat gewoon een probleem. Dat hoor ik nog regelmatig wanneer men soms een kijkje komt nemen bij mijn verzameling. Ik vertel ze dan wel hoe ik dat doe. Later blijkt men dan toch succes te hebben.

Nadat Marinus van Ginkel z’n eerst boerenwagen op schaal had nagemaakt, kreeg hij de smaak pas goed te pakken. Hij zag diverse andere modellen, kreeg fotoboeken met oude rijtuigen en boerenwagens maar ook wel gewoon foto’s van deze en gene, die ergens een boerenwagen of rijtuig gezien hadden.

In de loop der jaren heeft Marinus van Ginkel al heel wat boerenwagens op schaal nagemaakt en wie ze ooit eens bekeken heeft zal ervaren dat ze er stuk voor stuk fantastisch uitzien, om ze zo in de huiskamer neer te zetten en ermee te pronken.

,,Je moet wel geduld hebben’’, zo legt hij uit. ,,Lukt het niet direct dan moet je de spullen gewoon even aan de kant leggen, met iets anders beginnen en later de draad weer oppakken.’’

,,Daarnaast heb je natuurlijk ook wel wat gereedschap nodig, zoals een bankschroef, een boormachine, een slijpmachine, een decoupeerzaag, een figuurzaag, lijmtangen en natuurlijk ook het nodige kleine gereedschap als vijltjes, steekbeiteltjes en een blikschaar om de metalenbeugels om de conserven blikken te kunnen snijden. Wat de één weggooit, kan ik soms weer gebruiken. Zo kan ik de banden die bijvoorbeeld om die pakken trottoirtegels zitten weer gebruiken voor het maken van de banden om de houten wielen van de wagens en rijtuigen’’, aldus Van Ginkel.

De boerenwagens en rijtuigen worden voor het grootste deel van hout gemaakt. Daarvoor gebruikt Van Ginkel beuken en eigen hout en soms wel eens berkenhout en multiplex. Goed hout is erg belangrijk en hout met een gaatje of een noest is in feite waardeloos. Keurig liggen de smalle plankjes hout gerangschikt op één van de schappen.

Showroom

In zijn eigen ‘showroom’, want zo kunnen de expositieruimte van Marinus van Ginkel toch wel noemen, staan zijn werkstukken keurig gerangschikt en zijn voorzien van kaartjes met daarop de naam van de betreffende boerenwagen of het rijtuig. Nee, eentonig is het zeker niet, want diverse wagens en rijtuigen zijn in een fraaie kleur geschilderd, zoals bijvoorbeeld de Postkoets met z’n donker rode wielen, de wagen van de melkboer met daarop de melkbussen of de kar van de petroleumboer met daarop de petroleumkannen. Opvallend is ook de Malle Jan met een flink stuk beukenhout.

Er is veel te genieten want de verscheidenheid aan boerenwagens en handkarren is groot.

Naast de Gelderse sjees zien we de Kaasbrik en de Kerkbrik. Maar ook de dresseerkar, een Betuwse hooiwagen, de Utrechtse tentwagen, een boerenveewagen en de trouwkoest, uiteraard fraai in het wit uitgevoerd, trekken de aandacht.

Maar ook handkarren van de bakker, de slager, de schilder en de gasfitter ontbreken niet. Op de Limburgse ladderwagen zijn natuurlijk de fraai uitgevoerde ladders niet vergeten en dat kan ook gezegd worden van de bijenwagen met daarop aan weerszijden de korven.

Inmiddels heeft Marinus van Ginkel al meer dan 100 schaalmodellen gemaakt. ,,Nee, ik heb nog niet alle modellen. Langzaam maar zeker heb ik een probleem, namelijk ruimtegebrek’’, zegt hij.

Nadat Van Ginkel al heel wat schaalmodellen van boerenwagens, rijtuigen, handkarren had vervaardigd, dacht hij, als dit lukt moet ik ook legervoertuigen en vrachtwagens kunnen maken.

En inderdaad ook dat lukte perfect. Op de schappen in zijn ‘showroom’ staan dan ook fraaie schaalmodellen van bijvoorbeeld een leger GMC maar ook de Dump Ford met de V8 motor, de Bedford, ook als tankwagen, Jeep’s, tanks met geschutskoepels het is er allemaal. Erg fraai is ook het laatst gerealiseerde werkstuk, de MACK kraanwagen. Uiteraard zijn al deze voertuigen in dezelfde kleur uitgevoerd, namelijk groen.

Maar ook tal van schaalmodellen van vrachtwagens heeft hij inmiddels gemaakt. Het zijn in feite allemaal vrachtwagens waarin hij destijds, voor een deel, ook zelf gereden heeft toen hij nog bij de Coöperatie in Renswoude werkte en later bij Arkervaart. De wagens die destijds werden gebruikt zijn op schaal bij Van Ginkel te bezichtigen. De eerste wagen die hij maakte was een DAF met frontbesturing, uit de jaren vijftig. Zelf heb ik zo’n zeven jaar daarin gereden en daarna zo’n 10 jaar in de DAF 2100 Turbo. Daarvan heeft hij ook een schaalmodel gemaakt. Zo af en toe komen wel eens mensen bij Marinus van Ginkel zijn verzameling kijken. Soms alleen maar kijken, maar ook wel om vragen te stellen en daarop een goed antwoord te krijgen. Het zijn soms van die liefhebbers die zelf ook daarmee bezig zijn en niet altijd weten hoe je iets gerealiseerd moet krijgen. ,,Leuk als ze succes hebben’’, zegt Van Ginkel.

advertentie
advertentie