‘Trein op Ponlijn geen reële optie’

13 oktober 2009 om 00:00 Nieuws

Het besluit van GS is gebaseerd op een nieuwe studie die in opdracht van provincie Utrecht is uitgevoerd door bureau XTNT. Conclusie daarvan is dat de spoorverbinding in het oosten van de provincie Utrecht ,,geen reële optie’’ is.

Bus Amersfoort - Veenendaal beter alternatief WOUDENBERG/SCHERPENZEEL - Gedeputeerde staten van Utrecht vinden het niet zinvol om de Pon-spoorlijn tussen Amersfoort en Veenendaal opnieuw in gebruik te stellen. De bus lijkt een beter alternatief, aldus GS. Zij willen daarom onderzoeken of de inzet van bussen het openbaar vervoer tussen beide plaatsen kan verbeteren.

Exploitatietekort

Vorig jaar becijferde onderzoeksbureau DHV dat de verbinding kan rekenen op maximaal 5200 reizigers per etmaal in 2020. Het nieuwe onderzoek laat zien dat deze prognose waarschijnlijk te optimistisch is. Zelfs in het geval dat van deze uitkomst wordt uitgegaan, zijn er altijd nog minimaal tweemaal zoveel reizigers nodig om de spoorlijn financieel verantwoord te kunnen onderhouden. De verwachting is dat ingebruikname van de Ponlijn exploitatietekorten oplevert van minstens twee miljoen euro per jaar.

Met een investering van ten minste 58 miljoen euro is de Ponlijn niet alleen relatief duur. Het onderzoek toont ook aan dat de spoorlijn voor inwoners van Leusden, Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude weinig meerwaarde heeft. De Ponlijn heeft geen goede aansluiting op de kernen in deze gemeenten, met als gevolg dat vaak moet worden overgestapt vanaf de stations op de bus.

Woningbouw

Plannen voor woningbouw in de omgeving zijn bovendien dusdanig kleinschalig dat dit onvoldoende extra reizigers oplevert. Nadeel is verder dat de spoorlijn nauwelijks zal leiden tot minder verkeer op de weg.

Voor de natuur betekent de komst van de Ponlijn dat een barriere wordt opgeworpen tussen twee kwetsbare groene gebieden: de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. Ten slotte ontbreekt volgens XTNT het brede draagvlak bij de betrokken gemeenten en maatschappelijke partijen, dat nodig is om dit project met succes door te kunnen voeren.

Alternatief

,,XTNT bevestigt de conclusie van het vorige onderzoek van DHV. Voor ons aanleiding om nu een streep te zetten onder de discussie over het dan niet ingebruiknemen van de Ponlijn’’, aldus GS. ,,De nadelen wegen zwaarder dan de voordelen.’’

In een brief aan Provinciale Staten melden Gedeputeerde Staten daarom dat het college in 2010 onderzoek laat uitvoeren naar de bus als alternatief. Gekeken wordt naar de mogelijkheden van een rechtstreekse hoogwaardige busverbinding tussen Amersfoort en Veenendaal. Ook zal worden gekeken naar kansen die er zijn om het huidige aanbod met de bus te verbeteren in de directe omgeving.

advertentie
advertentie