Scherpenzeel bescheiden dorp

6 september 2016 om 00:00 Voorpagina

'Gemeente hoeft niet zo nodig voorop te lopen'

Dit najaar wordt door de gemeente een Informatiebeleidsplan opgesteld. Dit richt zich op toekomstige ontwikkelingen in ICT, digitalisering en dienstverlening. In het plan worden trends, ontwikkelingen en regelgeving geschetst, keuzes over dienstverlening voorgelegd en de gevolgen voor de organisatie beschreven.

\De keuzes over hoe de dienstverlening van de gemeente eruit zou moeten zien, zijn voor het opstellen van het plan eigenlijk het meest van belang. Die bepalen namelijk waarin en hoeveel de gemeente in de komende jaren gaat investeren.Gespreksleider Martin van Dijk van het bureau Native Consulting schetste dat het kabinet erop aanstuurt dat burgers en bedrijven zaken die zij met de overheid doen zoveel mogelijk digitaal gaan afhandelen.

Dat hoeft niet alleen te gaan om bijvoorbeeld het aanvragen van een vergunning, maar kan ook worden uitgebreid naar andere diensten van de overheid.

Zo lopen er al pilots voor het digitaal aangifte doen van geboorte of overlijden en zelfs het regelen van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Informatie over personen of adressen van verschillende gemeentelijke afdelingen kunnen eventueel ook (deels afgeschermd) gekoppeld worden. Daarnaast zijn er tal van ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening naar de burgers zoals bijvoorbeeld Geo-rapportages waarbij allerlei meldingen en ontwikkeling op kaarten worden getoond.

ONVERDEELD ENTHOUSIASME De meeste van dit soort voorbeelden van verdergaande digitalisering werden tijdens de informatieavond niet met onverdeeld enthousiasme ontvangen. Koppeling van gegevens uit alle systemen over klanten/objecten werd bekritiseerd vanuit het oogpunt van privacy, over het digitaal kunnen regelen van een huwelijk werd een beetje gegniffeld en bij de meerwaarde van het visualiseren van allerlei gemeentelijke informatie door deze op kaarten weer te gaan geven kwam meteen ook het kostenaspect om de hoek kijken. De mening van de aanwezigen over hoe ver men wil gaan in de digitale dienstverlening van de gemeente werd op deze avond tevens gepeild door hen middels stemkastjes te laten reageren op diverse stellingen.

BEHOUDENDE OPSTELLING De uitkomsten daarvan lieten een overwegend vrij behoudende opstelling zien ten aanzien van het invoeren van de meest geavanceerde technische snufjes. Daarbij ging het niet alleen om de kosten, maar werd ook gewezen op de belangen van burgers die niet in staat zijn om via de digitale route zaken te doen met de overheid.

Persoonlijk contact tussen overheid en inwoners/bedrijven werd één van de grote pluspunten genoemd van een kleine gemeente als Scherpenzeel. Het enige punt wat boven elke discussie stond, was dat de gemeente wel goed moet investeren in de beveiliging van het netwerk en bescherming van de persoonsgegevens. Voor het overige lijkt vooral behoedzaamheid het credo.

advertentie
advertentie