Nieuwe campagne tegen te vroeg alcoholgebruik

2 december 2016 om 00:00 Lokaal nieuws

SCHERPENZEEL Alcoholcontroleurs van FrisValley - het alcoholmatigingsproject van de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen - complimenteren vanaf donderdag 1 december 2016 alcoholverstrekkers en jongeren die zich houden aan de alcoholregels. Wie dat doet, kan rekenen op een complimentenkaartje waarmee een aantal leuke prijzen valt te winnen.

,,Het regionale alcoholmatigingsproject heeft het afgelopen jaar, op verschillende manieren, aandacht gevraagd voor de gevaren van te vroeg, te vaak en te veel alcoholgebruik door jongeren. Na de zomer deed FrisValley bijvoorbeeld mee aan de landelijke campagne NIX zonder ID", aldus projectleider Bertil Rebel. Met ingang van 1 december 2016 organiseert FrisValley een aantal maanden een publieksvriendelijke campagne waarbij het vooral gaat om het toezicht op en de handhaving van de alcoholregels. ,,Toezichthouders - de alcoholboa's - delen complimentenkaartjes uit aan alcoholvertrekkers en jongeren die zich aan de alcoholregels ('Geen 18? Dan geen alcohol!') houden. Wie zijn of haar adresgegevens op de website van FrisValley achterlaat, maakt kans op leuke prijzen."

OUDERS Maar de campagne moet zich niet enkel richten op jongeren, vindt Rebel, maar vooral ook op het netwerk rondom jongeren, zoals ouders, horeca, sportverenigingen, kerken en supermarkten. ,,Toezichthouders en handhavers gaan in december op pad om alcoholverstrekkers en jongeren die zich aan de regels houden, te complimenteren."

Voor het einde van het jaar start een nieuwe campagne die is gericht op ouders. De campagne, 'Ouders van NIX', geeft ouders tips over hoe zij kunnen omgaan met alcoholregels bij de opvoeding van hun kinderen.

advertentie
advertentie