´Valleihopper snel ingeburgerd´

25 juli 2017 om 00:00 Nieuws

SCHERPENZEEL De Valleihopper, die sinds 1 januari het aanvullend openbaar vervoer in de regio FoodValley verzorgt, mag zich volgens het college verheugen in een groeiende populariteit. Het toenemend aantal reizigers kost de gemeente echter wel aanzienlijk meer geld.

Verschillende politieke partijen stelden bij de behandeling van de Kadernota al vragen over de verwachting van het college dat de kosten van de Valleihopper jaarlijks met 20.000 euro zullen stijgen. Volgens wethouder Henk Vreeswijk is deze kostenstijging het directe gevolg van het onverwachte succes van de Valleihopper. ,,In het verleden werd de regiotaxi steeds minder gebruikt door de doelgroep'', aldus Vreeswijk in een nadere toelichting. ,,Als gevolg hiervan heeft een afroming van de middelen plaatsgevonden in de begroting. Met de Valleihopper zien we echter dat het gebruik van deze vorm van vervoer weer toeneemt. Het succes van de Valleihopper betekent dus dat we dit budget in de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) weer moeten ophogen.''

VALLEIHOPPERPAS De Valleihopper is bedoeld voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Dat kan zijn omdat iemand lichamelijk of geestelijk niet in staat is om met het gewone openbaar vervoer te reizen of omdat er helemaal geen openbaar vervoer in de buurt is. Inwoners die vanwege een beperking niet met ander openbaar vervoer kunnen reizen of aangepast vervoer nodig hebben, kunnen tegen een gereduceerd tarief gebruikmaken van de Valleihopper. De indicatie daarvoor wordt vastgesteld door de gemeente die hen vervolgens een Valleihopperpas verstrekt. Wie van de Valleihopper gebruik wil maken omdat er geen ander openbaar vervoer beschikbaar is, betaalt het standaard tarief. Hiervoor geldt overigens wel een aantal voorwaarden, bijvoorbeeld wat betreft de minimale looptijd naar de dichtstbijzijnde halte van het andere openbaar vervoer.De Valleihopper rijdt in de Foodvalley-regio: de gemeenten Scherpenzeel, Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Veenendaal en Wageningen. Het vervoer van de Valleihopper is duurzaam (alle auto's rijden op groen-gas of zijn elektrisch) en wordt uitgevoerd door drie vervoerders, Munckhof, Van Driel en Noot. Een rit met de Valleihopper begint of eindigt altijd binnen de regio. Mensen met een Valleihopperpas kunnen maximaal 25 kilometer (enkele reis via de kortste route) voor gereduceerd tarief met de Valleihopper reizen. Uitzondering hierop zijn een aantal speciaal aangewezen bestemmingen die net buiten de 25-kilometergrens vallen, bijvoorbeeld ziekenhuizen. Andere langere reizen zijn wel mogelijk, maar daarvoor moet men dan wel een commerciële tarief per extra kilometer bij te betalen. Voor lange reizen kan de doelgroep ook gebruik maken van een andere vervoerder: Valys.

In navolging van de gemeente Wageningen zal de Valleihopper vanaf augustus van dit jaar ook in de gemeenten Scherpenzeel, Barneveld, Nijkerk, Ede en Renswoude worden ingezet voor het leerlingenvervoer van kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen door ziekte of een handicap.  

advertentie
advertentie