Chaos troef bij leerlingenvervoer Valleihopper

22 augustus 2017 om 00:00 Lokaal nieuws

RENSWOUDE/SCHERPENZEEL De eerste anderhalve dag dat het leerlingenvervoer in de regio Barneveld wordt uitgevoerd door Valleihopper, is uitgelopen op een chaos. Kinderen werden te vroeg, te laat of soms zelfs helemaal niet opgehaald. Niet van huis, maar in veel gevallen ook niet op school om weer naar huis te gaan. De wethouders van de gemeenten Renswoude, Scherpenzeel, Nijkerk, Barneveld en Ede hielden maandagavond spoedoverleg over de chaotische situatie.

Jannes Bijlsma

Sinds maandag is de regio Food Valley verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer namens deze gemeenten. Dat was nadat de provincie Gelderland afscheid nam van de Regiotaxi en dit werk overdroeg aan de regio Food Valley. Die riep hiervoor Valleihopper in het leven, dat de uitvoering van het leerlingenvervoer uitbesteedde aan drie taxibedrijven: Munckhof, Van Driel en Noot.

In plaats van dat deze taxibedrijven hun eigen planning organiseerden, zoals dit voorheen onder de Regiotaxi gebeurde, werd ook dit werk uitbesteed. De firma Transvision BV uit Capelle aan den IJssel kreeg deze opdracht voor de inrichting van een regiecentrale. Maar juist met de planning lijkt het maandag en dinsdagochtend behoorlijk mis te zijn gegaan.

Bijvoorbeeld met het vervoer van Elias, de zoon van Hetty Groeneveld uit Barneveld. Zij is erg boos over de gang van zaken. ,,Het ging al fout in de voorbereiding", zegt zij verontwaardigd. ,,Het is gebruikelijk dat een chauffeur kennis komt maken. Dat was al niet gebeurd. Daar worden moeders niet blij van." Ook kreeg Hetty pas afgelopen vrijdag een lijst met tijden dat Elias van huis zou worden opgehaald. ,,Dat is al heel laat natuurlijk. Maar ook zat er geen lijst bij van hoe laat er een chauffeur op school zou zijn om hem weer naar huis te brengen."

WACHTEN OP HET PLEIN En dus ging het maandagmiddag mis, op zijn school in Arnhem. ,,Hij stond te wachten op de bus, die maar niet kwam", vertelt Hetty. ,,De school belde en toen ben ik zelf maar richting Arnhem gegaan. Ik nam contact op met Valleihopper. Toen ik onderweg was naar school, kreeg ik bericht dat Elias in de taxi zat. Dat was niet zo: hij stond nog gewoon op het plein te wachten… Uiteindelijk werd zijn chauffeur van vorig jaar, van taxibedrijf Gomes, opgeroepen om Elias op te komen halen. Al met al was hij een uur later thuis dan gepland." Ook vanochtend liep het vervoer allesbehalve op rolletjes: ,,Weer was het onze vertrouwde chauffeur van Gomes die kwam, maar die was drie kwartier te laat."

Ook het vervoer van de negenjarige zoon van Ilona Stok verliep maandag chaotisch. ,,De chauffeur zou er 's ochtends om 7.45 uur zijn, maar arriveerde pas om 9.20 uur." 's Middags kwam er op zijn school in De Glind ook geen chauffeur opdagen om hem weer mee te nemen naar Barneveld. ,,Uiteindelijk heeft zijn juf, die hier vlakbij woont, hem maar meegenomen."

OPSTARTPROBLEMEN Net als bij Hetty Groeneveld, heeft er ook bij Ilona thuis vooraf geen kennismakingsgesprek met de nieuwe vaste chauffeur plaatsgevonden. Zij heeft er - na anderhalve dag al - geen vertrouwen in dat de problemen op korte termijn worden opgelost. ,,Je kunt zeggen dat hier sprake is van opstartproblemen, maar dit is zo'n enorme puinhoop… Ik weet nu niet eens hoe het vanmiddag zal gaan. Mijn zoon wordt door de BSO opgehaald en dat probeer ik nu steeds door te geven aan de Valleihopper, maar ik krijg er maar steeds geen reactie op."

Moeder Ilona Stok sprak vanochtend met een chauffeur, die tegenover haar aangaf dat de Valleihopper kampt met een chauffeurtekort. ,,De roosters zouden volgens hem niet kloppen. Echt onbegrijpelijk dat dit niet goed geregeld is vooraf. Dit kan natuurlijk echt niet. Ouders willen duidelijkheid! We hebben het hier niet over postpakketjes!"

Namens de regio Food Valley reageert woordvoerder Betsy Jansen op de problemen met het leerlingenvervoer. ,,We zijn ons zeer bewust van de zorgen die er bij ouders leven. We vinden het heel vervelend voor hen en doen alles om dit op te lossen." Jansen geeft aan dat er maandagavond, nadat de grote omvang van de problemen duidelijk werden, spoedoverleg heeft plaatsgevonden tussen de verantwoordelijke wethouders namens de vijf gemeenten. ,,Uiteindelijk is er ook gesproken met Transvision en de taxibedrijven. En zij hebben vervolgens nog contact gezocht met alle chauffeurs, om nog eens duidelijk door te spreken wie hoe laat en waar moet zijn. En ik geloof dat het vanochtend al iets beter is gegaan."

Waar de oorzaak voor de chaos gezocht moet worden, heeft Jansen nog niet duidelijk in beeld. ,,Daar zijn de betrokken partijen nu druk naar aan het kijken. We willen dit met z'n allen zo snel mogelijk oplossen." Naar aanleiding van de verschillende problemen hebben de Barneveldse raadsfracties van PRO'98 en Burger Initiatief vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Zij richten hun pijlen vooral op de regiecentrale van Transvision, dat verantwoordelijk is voor de planning. ,,Zo'n slechte eerste dag kan veel vertrouwensschade aanrichten", aldus raadslid Frank van der Lubbe van PRO'98. ,,Het lijkt er op dat men bij bij Transvision in de voorbereiding vooral gekeken heeft naar hoe ze zo efficiënt mogelijk van A naar B moeten rijden. Maar hier komt natuurlijk heel wat meer bij kijken. Dit moet zo snel mogelijk worden opgelost."

advertentie
advertentie