'Vervoerders stuurden aan op mislukking leerlingenvervoer'

18 september 2017 om 00:00 Lokaal nieuws

SCHERPENZEEL ,,Vervoerders hebben willens en wetens aangestuurd op een totale mislukking van het leerlingenvervoer in de regio Scherpenzeel.'' Die harde conclusie trekt Transvision het bedrijf uit Capelle aan den IJssel dat verantwoordelijk is voor de planning van de ritten.

Tijdens de eerste schoolweek liep de planning van het vervoer compleet in het honderd. Kinderen werden te vroeg, te laat of helemaal niet opgehaald, routes werden keer op keer aangepast, chauffeurs gewisseld en gegevens klopten niet. Het leidde tot grote frustraties bij ouders, leerlingen en op scholen.

NOODOPLOSSING Na drie dagen ellende grepen de verantwoordelijke gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Scherpenzeel en Renswoude in: ze haalden de planning voor het leerlingenvervoer weg bij opgetuigde regiecentrale van Transvision en lieten taxibedrijf Noot uit Ede dat werk doen, als tijdelijke noodoplossing. Noot, Van Drie en Munckhof bleven actief als vervoerders.

Volgens Transvision liggen de zaken totaal anders, zo laat het bedrijf in een persbericht weten. ,,Nu de stofwolken zijn neergedaald blijkt uit verzamelde gegevens dat vervoerders willens en wetens hebben aangestuurd op een totale mislukking. Opdrachtgever Regio Foodvalley verzuimde daarbij haar verantwoordelijkheid te nemen. Wat in werkelijkheid speelde was een treurige belangenstrijd over de rug van kwetsbare kinderen.''

LATEN MISLUKKEN Transvision wijst vooral naar Noot/Gomes. ,,Een directeur van Noot/Gomes heeft zich in augustus tijdens een bijeenkomst waarbij ook de opdrachtgever aanwezig was, openlijk uitgelaten over het laten mislukken van het regiecentrale-model in Foodvalley.''

,,Vanuit Noot, die in zijn hoedanigheid van Gomes met de invoering van het regiemodel tachtig procent van zijn omzet verloor, zijn er diverse acties ondernomen om het nieuw aanbestede leerlingenvervoer te laten mislukken'', zegt Transvision. ,,Men liet chauffeurs niet vertrekken naar de nieuwe collega-vervoerders, weigerde systematisch mee te werken aan de door Transvision georganiseerde systeemtest, zette defecte datacommunicatie-apparatuur in en gaf personeel doelbewust afwijkende instructies.''

Ook heeft Noot volgens Transvision voorafgaand aan de start ,,onrust gezaaid over de routes die allemaal of grotendeels niet op orde zouden zijn''. ,,Dit was slechts bij acht van de honderdtachtig routes het geval. Wat de zaak nog verergerde was dat Foodvalley tot op het laatste moment met leerlingmutaties aankwam, in totaal oplopend tot een volstrekt ongewoon aantal van 520 mutaties.''

REACTIE NOOT Noot wilde maandagmiddag niet inhoudelijk reageren. ,,Wij wachten eerst de uitkomst van het onderzoek af'', reageert directeur-eigenaar Martijn Kersing. ,,Dat is de afspraak die we met alle betrokken partijen hebben gemaakt.''

advertentie
advertentie