Hoofdredacteur Norbert Witjes over de Scherpenzeelse Krant: ,,Elke keer op maat gemaakt...''
Hoofdredacteur Norbert Witjes over de Scherpenzeelse Krant: ,,Elke keer op maat gemaakt...'' Erik van 't Land

‘Nóg meer nadruk op lokaal nieuws’

29 september 2021 om 08:45 Maatschappelijk

SCHERPENZEEL/RENSWOUDE Een jaar geleden onder ging de Scherpenzeelse Krant een gedaanteverwisseling. De nadruk ging nog meer liggen op lokaal nieuws en de website en sociale media zijn een steeds grotere rol gaan spelen om zoveel mogelijk Scherpenzelers en Renswoudenaren op maat van nieuws te voorzien. Ondertussen zijn ook de banden met de lokale adverteerders versterkt. Een gesprek met hoofdredacteur Norbert Witjes.

Wat is het afgelopen jaar concreet aan de Scherpenzeelse Krant veranderd?

,,De krant heeft een flinke kwaliteitsimpuls gekregen. Er staat veel meer nieuws uit Scherpenzeel en Renswoude in en we hebben een slag geslagen met onze ‘socials’. Zo plaatsen we nieuwsberichten en achtergrondverhalen over Scherpenzeelse ondernemers op onze LinkedInpagina, hebben we onze Facebookpagina een impuls gegeven en zijn we begonnen op Instagram.’’

Zichtbaar is ook meer samenwerking met lokale ondernemers... 

,,Met de aanstelling van media-adviseur Mieke Westerink hebben we een super enthousiaste verkoper binnen ons team. Zij is altijd te porren voor een bijzondere actie of samenwerking en zij denkt graag met elke ondernemer mee over hoe zijn of haar producten op een zo treffend mogelijke wijze onder de aandacht van onze lezers kunnen worden gebracht. Zo bieden we niet alleen advertenties in de krant en online, maar kunnen ondernemers ook kiezen voor diverse vormen van ‘branded content’ of video-advertenties.’’

Wat betekende de coronacrisis voor de uitgever van deze krant, de BDU?

,,Het was een uitzonderlijke periode. Onze lokale ondernemers werden plotseling geconfronteerd met gedwongen bedrijfssluiting en het wegvallen van hun omzet. Uiteraard merkten wij dat ook zelf. Juist toen zagen we hoe creatief en sterk het lokale ondernemerschap is. De nieuwe en aangepaste bedrijfsactiviteiten hebben wij als lokale krant goed kunnen ondersteunen via bijvoorbeeld de Koop Lokaal-actie. Zo hebben we door elkaar te helpen de lokale economie versterkt. Het was een spannende tijd, maar ook een periode waarin heel duidelijk werd hoe belangrijk een goede lokale krant is; zowel voor ondernemers die hun klanten willen bereiken als voor alle lezers die op te hoogte willen blijven van het lokale nieuws.’’

Doen lokale kranten er nog steeds toe?

,,Uit recent onderzoek blijkt dat lokale kranten voor meer dan de helft van de Nederlanders de belangrijkste bron zijn voor lokaal en regionaal nieuws. Dus natuurlijk doen we ertoe. Niet alleen op papier maar ook online zijn we sterk. Onze abonnees maken dan ook een bewuste keuze het nieuws te volgen, zij lezen de krant en onze website. Wij zijn heel blij met hen, want zij maken lokale journalistiek mogelijk. Geen dertien-in-een-dozijnstukjes, maar geverifieerd nieuws en degelijke journalistieke kwaliteit.’’

Sinds enkele weken brengt de BDU een Scherpenzeelse editie van huis-aan-huiskrant De Rijnpost uit, waarom?

,,Afgelopen zomer hebben we De Rijnpost overgenomen. Daardoor zijn we als redactie weer terug in Veenendaal, nadat we enkel jaren geleden de Veenendaalse Krant aan DPG waren kwijtgeraakt. Met deze huis-aan-huiskrant bieden we onze Scherpenzeelse Krant- adverteerders extra bereik aan in Veenendaal. En de lezers krijgen zo wekelijks een korte impressie van de kwaliteitsartikelen in de Scherpenzeelse Krant, waarmee we ze enthousiast hopen te maken voor een abonnement. Goede lokale journalistiek is waardevol. Dat onderkennen onze abonnees.’’

Een van de wensen die je eerder in deze krant uitte, was meer aandacht voor Renswoude. Hoe staat het daarmee?

,,We brengen meer Renswouds nieuws dan een jaar geleden en volgen ook nadrukkelijker de raadsvergaderingen. Maar eerlijk gezegd kan er nog meer, dus we blijven doorgaan om dit verder uit te breiden. In de praktijk is denk ik een goede verhouding ontstaan, maar we staan natuurlijk open voor tips, suggesties en samenwerkingen.’’

advertentie
advertentie