'Visie moet juist van de jeugd komen'

8 februari 2016 om 00:00 Lokaal nieuws

RENSWOUDE Pluimveehouders moeten zich niet laten leiden door de waan van de dag, maar een visie ontwikkelen voor de lange termijn. Het is het belangrijkste advies op een drukbezochte bijeenkomst, eind vorige week, voor pluimveehouders in Renswoude.

Door Marcel Koch

Gina van Elten sluit een uur voor middennacht de informatieve bijeenkomst af met misschien wel de belangrijkste constatering van de avond. De voorzitter van LTO Noord afdeling Barneveld is aangenaam verrast met het groot aantal jongeren dat aanwezig is. ,,Het is een feit dat de pluimveesector vergrijst en dus is er dringend behoefte aan jonge mensen, met name ook op bestuurlijk vlak. Er is vanavond veel over visie gesproken en visie moet naar mijn mening juist van de jeugd komen. Niet van vijftig plussers.''

Van Elten vermoedt dat een groot aantal pluimveehouders met hun bedrijfsvoering nog te veel op hun gevoel afgaat. ,,Missen ze dan visie?'', stelt de LTO bestuurder zichzelf de vraag. ,,Ik denk dat zij in hun onderbewustzijn heus wel een visie hebben, maar deze niet weten te formuleren en vast te houden.''

SCHAKELEN Het is de ondernemer die het verschil maakt, weet aandachtig toehoorder René Versteeg. Hij is lid van de agrarische commissie van de Plattelands Jongeren Gemeenschap Utrecht afdeling Woudenberg en houder van biologische kippen. Versteeg - met zijn 26 jaar een van de jongeren - maakt een onderscheid tussen een kippenboer en een pluimveehouder. ,,Een kippenboer maakt zijn rondes, terwijl een pluimveehouder verder kijkt dan zijn eigen bedrijf. Hij weet wat er speelt in zijn omgeving en kan snel schakelen als de markt daarom vraagt. Hij is veel meer ondernemer.''

Versteeg toont zich als medeorganisator tevreden. Mooie opkomst, goede mix van interessante sprekers en een avond bij uitstek geschikt om ervaringen uit te wisselen. ,,Op deze manier spreekt de pluimveehouder nog eens iemand. Welke spreker mij het meest aansprak? Math Lemmers van Global Food Group is meer dan een gemiddelde pluimveehouder. Zijn visie over het in eigen beheer opbouwen van een gehele keten is een interessante gedachte. Maar ook Van Eckeveld hield een duidelijke presentatie.''

SAMENWERKING Versteeg doelt op de accountmanager van Rabobank Gelderse Vallei, die geregeld bij pluimveehouders aan de keukentafel zit. Hij schetst een beeld van een sector met hoge pieken en diepe dalen. ,,Zo verwacht ik na de Pasen wel weer een onbalans.'' De accountant uit Woudenberg onderbouwt zijn relaas met feiten en cijfers, maar strooit ook met oneliners. Een kleine greep: creëer voldoende buffer, kies zorgvuldig je ketenpartner, blijf niet hangen in euforie, zoek de samenwerking om de klappen uit de markt op te vangen.

En gelet op het ontwikkelen van visie, merkt de financier ten slotte op: vraag je af hoe je bedrijf is gepositioneerd en waar je uiteindelijk met je onderneming naar toe?''

Niet veel later bedankt Gina van Elten de sprekers en concludeert treffend: ,,Jullie hebben ons stof tot nadenken gegeven.''

advertentie
advertentie