Afbeelding
Foto: Unsplash

Wat zijn de veranderingen in de APK-regelgeving?

21 maart 2022 om 14:58 Partnercontent

Dit jaar worden er een aantal veranderingen doorgevoerd in de APK-regelgeving. Voor zowel de eigenaar van de auto als de garages die de APK-keuring uitvoeren, verandert er in 2022 het een en ander. Zo komt er een controle op de roetfilter en verandert de controleplaats voor de koplampafstelling. Hieronder hebben we alle belangrijke veranderingen voor je op een rij gezet. 

Waarom een APK-keuring?

De APK-keuring is al jarenlang verplicht in heel Europa. Het is verplicht om jaarlijks of tweejaarlijks je auto te laten keuren omdat een APK-keuring gevaarlijke situaties op de weg voorkomt. Een onveilig voertuig zorgt namelijk sneller voor ongelukken. Daarnaast wordt er bij de keuring gekeken naar de invloed van jouw auto op het milieu. Stoot jouw auto te veel schadelijke stoffen uit? Dan wordt hij afgekeurd. Verder worden de registratiegegevens van de auto gecontroleerd.

Controleplaats koplampafstelling

De eerste verandering van 2022 is dat er strengere normen zijn opgesteld voor de controleplaats voor de koplampafstelling. De koplampafstelling wordt vaak uitgevoerd op de werkplaats of de hefbrug van de keuringsstations. Om de koplampafstelling goed te kunnen keuren, moet het voertuig wel vlak en horizontaal staan. De RDW heeft nieuwe normen opgesteld om dit te kunnen verzekeren. Deze strengere normen zijn ingegaan op 1 januari 2022.

Deze verandering is doorgevoerd omdat er eerder is gebleken dat veel vloeren niet voldoen aan de vlakheids-voorschriften. Wanneer de vloer niet voldoet aan de voorschriften, wordt de controle niet goed uitgevoerd.

Controle op werkend roetfilter met een deeltjesteller

De tweede verandering is dat de keuringsstations dieselauto’s en diesel bestelwagens gaan controleren op een werkend roetfilter. Deze controle wordt vanaf 2022 gedaan met een deeltjesteller. Deze regel gaat in vanaf 1 juli 2022. Maar waarom? Een goed werkend roetfilter vangt ongeveer 30% tot wel 95% van het schadelijke roet op. Een werkend roetfilter is dus erg belangrijk voor het milieu.

Dit aspect van de APK-keuring wordt aangepast omdat voertuigen met een defect of verwijderd roetfilter vaak door de test komen. Aangezien dit slecht is voor de luchtkwaliteit en het milieu, wordt dit vanaf juli 2022 strenger aangepakt. Heb je een keuringsstation en wil je een deeltjesteller aanschaffen? Deze is ongeveer €3.000 tot €4.000. Moet je jouw dieselauto laten keuren? Zorg er dan voor dat jouw auto over een werkend roetfilter beschikt! Anders wordt de auto afgekeurd.

Spelingsdetector

De laatste verandering wordt pas vanaf 20 mei 2023 doorgevoerd. Heb je een keuringsstation? Dan is het toch handig om je alvast op deze verandering voor te bereiden. Je moet namelijk een spelingsdetector aanschaffen. Met behulp van deze spelingsdetector worden de wielophangingen van vrachtauto’s en aanhangwagens gecontroleerd.

Jammer genoeg kost het achteraf inbouwen van een spelingsdetector erg veel geld, de kosten kunnen oplopen tot wel €100k! Dankzij Bovag, TLN en andere organisaties hebben keuringsstations de mogelijkheid om het geld bij elkaar te krijgen tot 20 mei 2023. Ze hebben namelijk gelobbyd voor een langere overgangstermijn van maximaal 5 jaar. Zorg er dus voor dat je vóór die datum over een spelingsdetector beschikt. 

advertentie
advertentie