Afbeelding
Foto door fauxels via Pexels

De perfecte salesstrategie ontwikkelen: hoe doe je dat?

9 januari 2023 om 12:20 Partnercontent

Sales is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Punt. Of je nu een eigen bedrijf hebt of werkt voor een multinational, zonder goede sales zal het bedrijf niet optimaal presteren. Maar wat is nu een goede salesstrategie? Hoe ontwikkel je die? We geven je graag wat tips!

1. Wees duidelijk over je doelen

Wat wil je bereiken met je sales? Is het om meer omzet te draaien? Of is het om bepaalde producten of diensten aan de man te brengen? Zet je doelen dus duidelijk op papier en maak ze meetbaar. Zo weet je precies waar je naartoe werkt. Mocht je er een beetje hulp bij nodig hebben, ga dan eens in gesprek met de toppers van GroeiLeaders. Zij zijn er niet om je te vertellen hoe het allemaal moet, maar om je inzicht te geven in hoe je verder kunt komen!

2. Ken je product of dienst

Voordat je gaat verkopen, is het belangrijk dat je weet waar je het over hebt. Maak je dus eerst goed vertrouwd met het product of de dienst die je gaat verkopen. Weet wat het doet, weet hoe het werkt en weet waarom klanten het nodig hebben.

3. Weet wie je doelgroep is

Niet iedereen is geïnteresseerd in hetzelfde product of dezelfde dienst. Daarom is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Wie wil je aanspreken? Wat zijn hun behoeftes? Op welke manier kun je ze het beste bereiken?

4. Stel een plan op

Een goede salesstrategie is niet spontaan. Er gaat een goed doordacht plan aan vooraf. Wat ga je doen? Wanneer ga je dat doen? Hoe ga je dat doen? Wie gaat dat doen? Sluit je hierbij aan op de doelen die je hebt gesteld in stap 1.

5. Zorg voor de juiste tools

Om je plan uit te voeren, heb je de juiste tools nodig. Welke software of systemen heb je nodig? Wat voor soort telefoon moet je gebruiken? Wat voor soort laptop? Zorg dat je alles hebt wat je nodig hebt, voordat je gaat starten met verkopen.

6. Train je salesmensen

Goede salesmensen zijn onmisbaar voor een succesvolle salesstrategie. Zorg ervoor dat ze altijd goed getraind zijn. Geef ze de kans om te oefenen en laat ze feedback geven (en ontvangen, want dat is minstens zo belangrijk). Zo weet je zeker dat ze optimaal voorbereid zijn om alles in goede banen te kunnen leiden. Je kunt ook de sales uitbesteden. Als je hiervoor kiest dan kunnen jouw salesmensen zich focussen op iets leukers: het closen van deals. Dit zorgt vaak voor gemotiveerde medewerkers, die vaak langer bij het bedrijf blijven werken.

7. Meet je resultaten

Het is belangrijk om je resultaten te meten. Zo weet je precies hoe je salesstrategie presteert. Welke acties werken wel en welke niet? Op basis van deze data kun je je strategie bijstellen, zodat je steeds beter gaat verkopen.

advertentie
advertentie