Margreet Hendriks

Als voorzitter van de lokale ondernemersvereniging heeft Den Boer een aardig beeld van wat de coronacrisis teweeg brengt. ,,Niemand ontkomt aan gevolgen.

De bouw gaat zo goed en zo kwaad als het kan nog wel door. Bouwvakkers werken in shifts en vermijden contacten tussen de ploegen. De transportsector wordt flink getroffen, want de productiebedrijven leveren minder uit of komen soms – zoals de bloemenexport – helemaal stil te liggen.''

[TENTENVERHUUR] ,,Ik merk het ook in mijn eigen reclamebureau'', vervolgt hij. ,,Het kantoor is gesloten en alle medewerkers, inclusief ikzelf, werken vanuit huis. Deze crisis noopt ons allemaal om creatief op zoek te gaan naar nieuwe kansen. Zo ben ik zelf met een aantal bedrijven bezig om een nieuwe 'recruitment tool' te ontwikkelen voor zorgpersoneel; een digitaal platform dat we ter beschikking willen stellen aan het ministerie van Volksgezondheid.

Een mooi voorbeeld van creatief op zoek gaan naar nieuwe kansen zie je ook bij ondernemer Erik van Donselaar. Zijn tentenverhuur voor evenementen is door de crisis volledig tot stilstand gekomen, maar hij richt zich nu op verhuur van tenten voor onder meer de uitbreiding van werkplekken bij ziekenhuizen en bedrijven waar mensen niet vanuit huis kunnen werken.’’

Van Donselaar Tenten, die zoals uit zijn website blijkt, naast noodaccommodatie voor werkplekken nu ook tijdelijke ziekenhuistenten kan leveren, wil desgevraagd niet reageren op vragen over de impact van de coronacrisis op zijn bedrijf en zijn nieuwe initiatieven. Erik van Donselaar bevestigt dat de crisis veel invloed heeft op zijn bedrijf, maar zegt het op dit moment te vroeg te vinden om hierover in de media naar buiten te treden.

Ronald Mandersloot van Mandersloot Expeditiebedrijf blijkt evenmin spraakzaam als het gaat om de gevolgen van de coronacrisis. ,,Tot op heden hebben wij er als transportbedrijf nog niet zo’n last van’’, laat hij weten. ,,Natuurlijk zijn wij wel aan het onderzoeken waar en hoe te saneren indien het allemaal maanden en maanden gaat duren. Maar wij gaan wel met vertrouwen de toekomst tegemoet; zonder transport staat alles stil’’ aldus Mandersloot.

[VAN DAG TOT DAG] Robert van den Broek van Van Heugten Transport in Scherpenzeel staat de media wel open te woord. ,,Gelukkig hebben we op dit moment nog wel werk. De grenzen naar landen als Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Oostenrijk en Engeland zijn voor het goederenvervoer gelukkig nog steeds open.

Wel is er sprake van minder transporten, onder meer omdat productiebedrijven door winkelsluitingen minder te transporteren hebben. Daardoor hebben we het aantal charters (andere wagens die met onze trailers rijden) met de helft moeten inkrimpen. Maar de andere helft en ons eigen wagenpark kunnen we gelukkig nog aan het werk houden. Dat komt mede doordat we ook het nodige vervoeren voor de boerenbedrijven en de foodsector. Uiteraard hebben we in verband met de veiligheid de protocollen voor chauffeurs flink aangepast.

Ook op ons kantoor zijn de gevolgen van de coronacrisis zichtbaar. We laten het personeel zoveel mogelijk vanuit huis werken. Ook de bedrijfskantine is gesloten. Waar het allemaal gaat eindigen is natuurlijk de vraag. De maatregelen kunnen door de overheid telkens worden aangescherpt, we leven daarom maar van dag tot dag. En hopen dat het allemaal snel over is.’’

[VEILIGHEID] Eén van de productiebedrijven waarvoor Van Heugten Transport veel rijdt is Modiform, een wereldspeler als het gaat om verpakkingen en kweeksystemen voor de tuinbouw. De coronacrisis baart ook Modiform-directeur Peter Linthorst zorgen. ,,Wij zijn een grote leverancier van de tuinbouwsector. Een sector die het moeilijk heeft en waarvan veel bedrijven, ook in het buitenland, gesloten zijn. Dat betekent dat er minder wordt uitgeleverd. Onze pottenseries en andere zaken lopen gelukkig nog goed.

We hebben de nodige aanpassingen gedaan voor de veiligheid van onze ploegen mensen in de productielijnen. We zorgen ervoor dat niet teveel mensen in groepen bij elkaar komen door pauzes en lunchtijden op verschillende plekken in het gebouw te organiseren. Het kantoorpersoneel werkt zoveel mogelijk thuis. We bekijken alles van dag tot dag en proberen zo goed als mogelijk het bedrijf draaiende te houden. Maar het is duidelijk dat de situatie zorgelijk is, mede omdat er allerlei kettingreacties (kunnen) ontstaan, bijvoorbeeld door de liquide positie van onze klanten. Gelukkig hebben banken en overheid toegezegd er alles aan te doen om het bedrijfsleven behulpzaam te zijn.’’

[LASTIGE TIJD] Dimetra Transport vervoert als Zwitserland-expert bijna alle denkbare goederen, zoals speelgoed, elektronica, chemicaliën, papier, consumentenproducten en voedselproducten. ,,Onze transporten gaan nog steeds door, al zijn er wel minder opdrachten’’, vertelt Kees. ,,Het komt voor dat we iets wat we net hebben ingeladen weer kunnen uitlaten, omdat bedrijven hun deuren moeten sluiten. Ook verzorgingsproducten die we normaal gesproken exporteren, mogen nu de Europese Unie niet meer uit. Kortom, het is een lastige tijd, waarin de situatie soms in een uur kan veranderen. Laten we maar met z’n allen hopen dat het snel over is.’’

[THUISISOLATIE] Bij Frank Mandersloot van het transportbedrijf MansTrans beperken de gevolgen coronacrisis zich niet alleen tot het familiebedrijf dat hij samen met zijn drie broers runt, maar zijn ze ook merkbaar in zijn privésituatie. ,,Ik zit momenteel uit voorzorg in thuisisolatie’’, laat Mandersloot weten. De jonge ondernemer, die ook verbonden is aan de familiebedrijven Hoogendoorn Transport en Kalverhouderij Mandersloot, is namelijk net hals over kop teruggekeerd uit Australië, waar hij was begonnen aan zijn eerste grote trip voor een Nuffield Scholarship. Deze prestigieuze prijs is afgelopen najaar toegekend aan vier jonge ondernemers die gelden als innovatieve agrariër, waar Frank Mandersloot er een van is. Met het scholarship wordt hen de kans geboden om in twee jaar tijd de wereld te bereizen, 'teneinde hun kennis te vergroten en internationale ervaring op te doen om zich persoonlijk, hun bedrijf en daarmee hun sector te ontwikkelen'. ,,Australië was mijn eerste en tevens grootste reis in het kader van dit scholarship’’, vertelt Frank die blij is dat hij, ondanks de wereldwijde crisis, nog thuis kon geraken. ,,Ik voel me prima, maar omdat ik op vliegvelden ben geweest met veel mensen bij elkaar, neem ik het zekere voor het onzekere door mijzelf een poosje thuis in quarantaine te plaatsen. De reis is tot nader order uitgesteld, maar dat is niet belangrijk. Thuis bij mijn gezin zijn is dat wel. Net zoals ons personeel, dat niet noodzakelijk op kantoor hoeft te zitten dat doet, werk ik nu ook vanuit huis.’’ Mandersloot vertelt dat de gevolgen van de coronacrisis bij MansTrans nog beperkt zijn, omdat het bedrijf vooral veel doet in voedseltransporten. ,,Die gaan gelukkig – ook naar het buitenland - nog gewoon door, zij het wel met de nodige beperkingen.

Onze chauffeurs hebben strikte protocollen gekregen om contact met anderen zoveel mogelijk te vermijden, zoals in de cabine blijven bij de belading en tenminste twee meter afstand houden tot andere mensen. Daarnaast houden we de richtlijnen van de RIVM scherp in de gaten, om deze zo nodig verder aan te passen.

Andere transporten, zoals duivenvervoer, zijn wel stil komen te liggen. Maar al met al valt het voor ons op dit moment nog wel mee. We kunnen in elk geval ons steentje bijdragen om de supermarkten van voedsel te voorzien.’’

[ZELFMEDICATIE] Een ander bedrijf dat tijdens deze crisis in een behoefte voorziet is A.S. Watson in Renswoude. Echter ook in het bedrijf achter Kruidvat, Trekpleister, ICI Paris XL, Pour Vous en Prijsmepper trekt de coronacrisis flinke sporen.

,,De impact voor ons bedrijf is heel groot, want we hebben inmiddels een deel van onze winkels moeten sluiten’’, vertelt woordvoerder José Nes. ,,Bijvoorbeeld alle parfumeriewinkels; daarvan gaat wel de online verkoop door. Onze Kruidvat- en Trekpleister-vestigingen zijn daarentegen, vanwege de verkoop van geneesmiddelen en zelfmedicatie, door het ministerie aangewezen als vitale winkels en blijven daarom open.

De vraag naar producten als paracetamol, desinfecterende hand gel en handzeep is enorm toegenomen. Deze crisis heeft vanwege allerlei noodzakelijke aanpassingen uiteraard ook effect op ons distributiecentrum in Heteren en de logistiek binnen het bedrijf. Een uitdaging is het bevoorraden van de winkels, waarin wij uiteraard ook zoveel mogelijk maatregelen hebben genomen rond de veiligheid van ons personeel. Dat laatste geldt ook op het hoofdkantoor, waar de bezetting is aangepast.’’

Hoe lang de crisis nog gaat duren, welke klap de economie gaat krijgen en welke bedrijven er straks nog vitaal uit de strijd komen - dat zijn vragen die alle ondernemers in Nederland bezighouden. Dat weet ook Dick Veldhuizen, de voorzitter van de Bedrijvenkring Scherpenzeel-Woudenberg (BSW). Hij ziet dat ondernemers overal druk zijn met brandjes blussen en op korte termijn ingrijpen om het bedrijf gaande te houden. ,,Ik wens alle ondernemers sterkte toe in deze spannende tijd.''






 

Van Heugten Transport
Foto: Van Heugten Transport
Het wagenpark van Van Heugten Transport
Modiform
Foto: Modiform
Modiform is een grote leverancier voor de tuinbouwsector.