Hij begon op 1 april 1975 vanuit een schuurtje achter zijn huis aan de Bruinhorsterlaan met het repareren van klein huishoudelijke apparatuur. Van Manen op momenteel ernstig ziek.

[DIAGNOSE] De laatste tien jaar zei hij regelmatig dat hij zou stoppen met de zaak, maar hij kon er toch geen afscheid van nemen. Inmiddels moet hij wel doordat hij de plotselinge diagnose kreeg dat hij nog maar enkele weken te leven heeft. ,,Op dit moment is mijn vader niet meer aanspreekbaar”, vertelt zijn zoon, Gert van Manen. Hij wil echter dat het vijfenveertig jarig vakmanschap van zijn vader niet ongemerkt voorbij gaat.

,,Nadat mijn vader begon in het schuurtje , kreeg hij het steeds drukker en hierdoor werd dat schuurtje veel te klein. Hij huurde toen bij een boer op de Glashorst een oude schuur in het weiland. Doordat er steeds meer mensen vroegen of hij ook nieuwe apparaten verkocht, heeft hij besloten om een winkel te openen. Hij is deze gaan bouwen op de Pluimenweg. Destijds zijn wij daar als gezin ook gaan wonen”, blikt zijn zoon terug.

[SPECIALIST] Door omstandigheden is Van Manen sr. hierna verhuisd met de showroom en werkplaats naar de dorpsstraat 207a, waar het bedrijf nu alweer ruim dertig jaar gevestigd is met de verkoop en reparatie van witgoed. ,,Mijn vader verkocht alle soorten witgoedartikelen. Hij is begonnen met de verkoop van nieuwe apparaten met een krasje of een deukje, wat aanzienlijk scheelde in prijs. Hierdoor kreeg de zaak al snel meer bekendheid. Nu, vijfenveertig jaar later, doen we dat nog steeds en komen de mensen uit de verre omgeving bij ons langs. We zien regelmatig oude klanten die mijn pa herinnerden als de specialist in reparatie en verkoop van goedkoop witgoed.

Het woord nee kende hij niet en vooral niet als het om reparaties ging, al had het niets met witgoed te maken. Soms kwamen mensen met de vreemdste dingen langs: of hij dit kon maken, en hij deed dit dan ook. Doordat hij ook nooit iets wilde weggooien, hebben we hier een voorraad aan onderdelen liggen waar het Rijksmuseum jaloers op is. Bijvoorbeeld onderdelen die niet meer te verkrijgen zijn omdat of het apparaat te oud is of dat de fabrikant failliet is gegaan. Mijn vader kon altijd alles terugvinden tussen alle onderdelen die hier op voorraad liggen”.

[IN DE WINTER] Service heeft altijd bovenaan gestaan bij Van Manen. Klanten hoefde hem maar te bellen en hij kwam langs om het probleem op te lossen. Zelfs op zondag ging hij soms op pad om mensen te helpen met hun machine of cv-ketel. ,,Het werk hield nooit op bij hem en was ook zijn lust en leven. De laatste jaren ging zijn gezondheid achteruit en kon hij het zware werk niet meer alleen aan. Ik hielp hem veel met reparaties en het wegbrengen van de door hem verkochte spullen. Doordat ik zelf zes maanden per jaar in Spanje woonde, was ik er alleen in de winter om hem hiermee te helpen”.

Zes jaar geleden keerde de jonge Gert terug naar Nederland en nam de zaak over. ,,De laatste jaren zat hij achter zijn bureau. Er kwamen dagelijks oude klanten en vrienden langs om alleen even een praatje te maken en verhalen op te halen van vroeger. Daarvoor bleef hij dit werk ook doen. Nu kan hij door zijn ziekte niet meer terugkeren naar de zaak, dat doet pijn”. Zijn zoon is van plan om de naam Gert van Manen in ere te houden en de service en vriendelijkheid waar zijn vader voor stond te blijven bieden.