Afbeelding
Foto: Pixabay

Zo uit je als ondernemer waardering voor trouwe klanten

19 december 2023 om 07:25 Partnercontent

Als eigenaar van een bedrijf moet je het voor een groot deel hebben van trouwe klanten. Klanten die regelmatig een aankoop doen, jou een opdracht gunnen of die je aanbevelen bij vrienden, familie of zakenrelaties. Dit soort contacten moet je koesteren. Je kunt op verschillende manieren je waardering uiten voor deze mensen. Een relatiegeschenk met logo werkt in dit opzicht tweeledig. Ten eerste is het een vorm van naamsbekendheid bevorderen. Daarnaast verras je je relatie met een hopelijk gewaardeerd cadeau dat hij of zij vaak of lang zal gebruiken. Zeker als je een keuze maakt voor een cadeau in het wat hogere prijssegment is het belangrijk om iets te kiezen waarvan je zeker weet dat het in de smaak zal vallen. Anders is het natuurlijk zonde van de investering.

Voor wat hoort wat

Je kunt een goede klant natuurlijk ook helpen met een wederdienst. Bijvoorbeeld door iemand bij dit bedrijf aan te bevelen. Stel je hebt een handel in verf en een schildersbedrijf koopt altijd zijn verf bij jou in. Dan hoor je dat een collega ondernemer een schilder zoekt voor zijn kantoorpand. Dan kun je dus dit schildersbedrijf aanbevelen omdat ze goed werk leveren. Je hebt er dan ook nog eens voordeel van omdat ze bij jou inkopen, maar ook als dat laatste niet aan de orde zou zijn is het wel een mooi gebaar. Zeker hardwerkende zzp’ers zijn blij met een mooie opdracht zodat ze verzekerd zijn van een behoorlijk inkomen voor die maand.

Een cadeau bij een tegenprestatie

Iets dat bedrijven vaak toepassen is prestatiebeloning waarderen. Denk aan het zegeltjes sparen bij de supermarkt. Maar ook in andere branches kun je dit principe toepassen. Laat een paraplu met logo bedrukken en geef die cadeau bij besteding van een bepaald bedrag in je winkel of je webshop. De kans is groot dat klanten hierdoor sneller een aankoop doen. Zeker als je ze er vooraf op wijst, bijvoorbeeld door middel van een folder of een e-mail nieuwsbrief. En de kans is bovendien aanwezig dat een klant meer uitgeeft dan het minimumbedrag. Het cadeau moet dan wel de moeite waard zijn, met een sleutelhanger of winkelwagen muntje gaat dit natuurlijk niet werken.

Een bijzondere gelegenheid vieren

Je kunt trouwe klanten ook extra waarderen als er een bijzondere gelegenheid is. Als je bedrijf een jubileum viert, een tweede vestiging opent of naar een groter pand verhuist, is dat een prima aanleiding om trouwe klanten uit te nodigen voor een borrel. Bij die gelegenheid kun je dan ook een presentje uitdelen, uiteraard subtiel voorzien van het logo van je bedrijf. De ontvanger moet later nog wel weten van wie hij die mooie pennenset of die handige shoppertas heeft gekregen. Artikelen laten personaliseren is vandaag de dag heel eenvoudig. Je kunt je bestelling online plaatsen en de kosten worden lager naarmate je een hoger aantal artikelen tegelijk bestelt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie