Afbeelding
Margreet Hendriks

‘Gaat Scherpenzeel toch naar open overleg?’

18 november 2020 om 06:43 Politiek Fusie met Barneveld

SCHERPENZEEL Het college van b. en w. denkt erover om alsnog aan te schuiven bij het open overleg van de provincie over de toekomst van Scherpenzeel. Aanleiding is dat de provinciale Commissie voor de Rechtsbescherming heeft geoordeeld dat het besluit van Gedeputeerde Staten om een herindelingstraject te starten niet voor bezwaar open staat. De commissie geeft geen oordeel over de inhoudelijke en procedurele juistheid van het besluit.

ZWAKKE RECHTSPOSITIE Het college meldt teleurgesteld te zijn dat de zaak niet inhoudelijk beoordeeld kan worden. Eerder werd namelijk ook al het andere bezwaar tegen het GS-besluit, dat het college had aangetekend bij minister Ollongren, op procedurele gronden afgewezen. ,,Dit geeft aan dat gemeenten een hele zwakke rechtspositie hebben bij een herindelingstraject. Gemeenten kunnen nergens terecht om inhoudelijk en juridisch te laten beoordelen of een provincie een herindelingstraject terecht en juist oppakt. Niet bij de minister en niet bij een provinciale bezwarencommissie. Dit is een hele slechte zaak’’ vindt het college en laat weten dat er op het gemeentehuis verder wordt gezocht naar mogelijkheden om het besluit van GS alsnog inhoudelijk-juridisch beoordeeld te krijgen.

GEDWONGEN Het college heeft zich steeds op het standpunt gesteld dat de gronden waarop de provincie dit besluit hebben genomen niet deugen. Deze zouden in strijd zijn met het nieuwe beleidskader met betrekking tot gemeentelijke herindelingen dat beoogt om herindelingen van ‘onderop’ te stimuleren en de provincies een bescheidener rol geven in het proces. Het herindelingstraject Scherpenzeel is de eerste die onder de nieuwe regels valt. ,,Maar het lijkt erop dat er sinds de gedwongen herindeling van Haren met Groningen en de komst van het nieuwe beleidskader, weinig veranderd is. De provincie wordt niet beperkt in haar regieneming over Scherpenzeel’’ aldus het college dat nog maar eens herhaalt dat gedwongen herindeling alleen aan de orde kan zijn in het geval van (stagnatie in de aanpak van) ‘evidente bestuurskrachtproblemen’ waardoor een gemeente niet meer in staat is tot het organiseren van een goede dienstverlening aan de inwoners. Ook het belangrijkste toetsingscriterium van het beleidskader, namelijk draagvlak voor een fusie, ontbreekt in de situatie van Scherpenzeel zo oordeelt het college verwijzend naar de uitslag van de eerder peiling(en) en de democratische besluitvorming in de Scherpenzeelse raad.

PRAGMATISCH De uitspraak van de Commissie voor de Rechtsbescherming is voor het college wel aanleiding om de eerdere keuze, om niet deel te nemen aan het lopende open overleg, nogmaals tegen het licht te houden. ,,Onze inhoudelijke mening over het open overleg is niet veranderd; wij hebben immers geen inhoudelijke reactie ontvangen op onze argumenten’’, benadrukt het college. ,,Het advies van de Commissie voor de Rechtsbescherming en het besluit van GS hierop om het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren, sterkt ons in het gevoel dat de kaarten al zijn geschud. Alhoewel we het ten principale oneens zijn met het open overleg (dit zou pas mogen starten nadat duidelijk is of provinciale regieneming gerechtvaardigd is) kan dit een pragmatische overweging zijn om in ieder geval nog ergens een inhoudelijke discussie te kunnen voeren over de vraag of het terecht is dat Scherpenzeel de regie over haar eigen toekomst wordt ontnomen.’’

Afbeelding
advertentie
advertentie