Ingezonden: Vitras geschokt

27 juli 2009 om 00:00 Nieuws

'Cliëntenraad Vitras/CMD, als belangenbehartiger cliënten van de thuiszorg, geschokt over aanpak TSN. Naar aanleiding van de advertentie van Thuiszorg Service Nederland (TSN) heeft de cliëntenraad Vitras/CMD behoefte om een nuance aan te brengen op wijze waarop TSN de publiciteit zoekt. In een advertentie stelt TSN dat Vitras/CMD haar cliënten in de steek laat. Het geeft in onze ogen echter geen pas om over de rug van de cliënten een dergelijke campagne te starten.

Dat Vitras/CMD heeft aangegeven in de komende aanbestedings-procedures voor de Hulp bij het Huishouden niet mee te kunnen doen, is pijnlijk voor alle betrokken. Een dergelijk besluit wordt in de ogen van de cliëntenraad nooit lichtzinnig genomen, bovendien zijn wij ook als cliëntenraad intensief en constructief bij de besluitvorming betrokken.

Soms moeten er keuzes gemaakt worden die in een bredere context belicht moeten worden. Zo heeft de politiek op landelijk en gemeentelijk niveau besloten dat markwerking zijn intrede moest doen. Dat heeft consequenties voor de bedrijfsvoering en voor de cliënten.

Uiteraard roept het besluit veel vragen op en ook onzekerheid bij cliënten en medewerkers. De suggestie dat Vitras/CMD de cliënten in de steek laat, is berichtgeving die ver beneden de maat is en die bovendien de cliënten niet verder helpt. Erger nog; het levert een nieuwe golf van onrust op waarmee onze cliënten niet geholpen zijn. Door dergelijke advertenties wordt het huis niet schoon en is samenwerking met een dergelijke organisatie in onze ogen niet erg aantrekkelijk. Wij adviseren cliënten dan ook contact op te nemen met de lokale WMO kantoren en te overleggen op welke wijze de gemeente de huishoudelijke hulp gaat leveren.

Natuurlijk heeft iedereen een eigen verantwoordelijkheid, maar om op een dergelijke wijze te adverteren, zoals TSN dat gedaan heeft, schoot de cliëntenraad Vitras/CMD in het verkeerde keelgat. Het besluit om de Hulp bij het Huishouden niet langer voort te zetten is in de ogen van de cliëntenraad op een zorgvuldige manier gecommuniceerd naar de cliënten van Vitras/CMD. Bovendien doet Vitras/CMD haar best cliënten, in goed overleg met cliënten en gemeenten, zo zorgvuldig mogelijk over te dragen aan een van de andere zorgaanbieders.

Wij vertrouwen erop dat gemeenten in goed overleg met de cliënten zullen zorgdragen voor een goede voortzetting van de huishoudelijke hulp, geleverd door een professionele organisatie die niet zich niet bedient van een advertentie, zoals van TSN.

Als cliëntenraad blijven wij in gesprek met de bestuurder van Vitras/CMD, maar het is ook zo dat wij ons realiseren dat alle beslissingen mede worden genomen in de gemeente waar cliënten wonen. Neem dus contact op met het WMO kantoor en de cliëntenraad vertrouwt erop dat de gemeente de juiste hulp vanuit goede organisaties gaat leveren.

Namens het dagelijks bestuur van de Cliëntenraad van Vitras/CMD,

Judith van den Bree.

advertentie
advertentie