Politie bij de kramen met Mobile Media Lab

11 oktober 2016 om 00:00 Nieuws

SCHERPENZEEL Een flink aantal agenten had zich vorige week woensdag met een grote truck en een stand van de campagne 'Rijden Zonder Invloed' een plek veroverd naast de wekelijkse markt op Plein 1940. Bezoekers konden er een praatje komen maken en werden gevraagd hun mening geven over de (digitale) communicatie en dienstverlening van de politie.

Het was duidelijk proppen geweest om het Mobile Media Lab (een enorme vrachtwagen die is aangepast als mobiele onderzoeksruimte) en bijbehorende activiteiten een plekje te geven naast de kramen van de marktkooplui. ,,Het is hier allemaal wat krap'' bevestigde een van de mensen van het campagneteam Rijden Zonder Invloed die voor de bus een circuit hadden uitgezet voor de alcokart; een karretje waarmee bezoekers kunnen ervaren wat de effecten zijn van met teveel alcohol een voertuig te besturen. Tegenover het noodgedwongen wat kleiner uitgezette circuit stond het feit dat het bepaald niet dringen was met gegadigden voor een ritje tussen de pylonen. De doelgroep van de campagne, jonge mensen tot 30 jaar, is op de Scherpenzeelse woensdagochtendmarkt met een lampje te zoeken, zo moest men constateren.

 

[OUDERWETS BABBELTJE De gemiddelde leeftijd van de bezoekers bij het Mobile Media Lab zal waarschijnlijk ook van invloed zijn op de lokale resultaten van de aldaar op de computers in te vullen enquête over de verschillende communicatiemiddelen waar de politie gebruik van maakt, zoals website, politie app, Facebook en Twitter. Geheel in de geest van een weekmarkt leken de meeste mensen die een kijkje kwamen nemen bij de opvallende politiemacht meer uit op persoonlijk contact in de vorm van een ouderwets babbeltje, dan op het beantwoorden van vragen als 'Wordt u het liefst tegen inbrekers gewaarschuwd via Facebook?'. 

RIJDEN ZONDER INVLOED Naast agenten van de basisunit Barneveld, Nijkerk en Scherpenzeel waren ook wijkagent Fred Comans (die overigens weer de enige vaste bezetting in het dorp lijkt te zijn) en mensen van handhaving aanwezig bij het politiespektakel dat 's middags  al weer door reisde naar het manifestieveld in Hoevelaken en de dagen daarna ook nog Barneveld, Nijkerk en Voorthuizen ging aandoen. Het campagneteam van Rijden Zonder Invloed hoopte in ieder geval op meer ruimte voor het uitzetten van hun circuit en een grotere belangstelling van de beoogde doelgroep tijdens de rest van deze driedaagse tournee, waar op meerdere plekken ook nog politiepaarden aan het programma werden toegevoegd. 

,,Het Mobile Media Lab reist door heel Nederland en de komst daarvan moet in een bepaald schema passen'' aldus een agente op de vraag of men een dergelijk politiespektakel niet beter rond speciale festiviteiten zoals een jaarmarkt of dorpsdag kan plannen om een grotere groep mensen te bereiken.

,,Maar het was fijn dat toch heel wat marktbezoekers belangstelling toonden, met ons in gesprek zijn gegaan en de enquête hebben ingevuld. Het is informatie die ons helpt om de mensen in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn.''

advertentie
advertentie