Blauwe zone blijft een probleem

28 november 2017 om 00:00 Voorpagina

SCHERPENZEEL Een voorgenomen aanpassing van de blauwe zone in het dorpcentrum blijft veel twijfel oproepen bij zowel het college als de politiek. Ook de gegevens die vorige week werden gepresenteerd tijdens de raadsinformatiebijeenkomst leken niet bij te dragen aan een eensgezinde kijk op een eventuele herziening van het lokale parkeerbeleid. ,,Houden zoals het is en vooral niks aan veranderen'', pleitte CDA-voorman Johan Slappendel.

Het college deed enige tijd geleden het voorstel om de blauwe zone in het centrum voortaan te beperken tot de parkeerterreinen aan de Beukenlaan (Jumbo), de Druivenkamp (Blokker), Vijverlaan (Aldi) en Plein 1940. De Dorpsstraat zou in dit plan, behoudens het gedeelte langs Plein 1940, net als de parkeerplaatsen langs de Markstraat buiten de blauwe zone gaan vallen.

Deze aanmerkelijk kleinere blauwe zone zou dan wel gaan gelden van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur en op vrijdag tot 21.00 uur.

INLOOPAVOND De reacties op dit plan bleken tijdens een eerder gehouden inloopavond voor ondernemers, bewoners en andere belangstellenden echter uitermate verdeeld. In grote lijnen kwam het erop neer dat ondernemers geen voorstander waren van het laten vervallen van de blauwe zone langs de gehele Dorpsstraat en de Marktstraat. De meeste centrumbewoners juichten het plan daarentegen toe. Verschillende bezoekers van het centrum zagen het liefst de blauwe zone overal verdwijnen.

Aanleiding om het parkeerbeleid in het centrum nog eens onder de loep te nemen, was de wens van de gemeenteraad. Een deel van de raad vond namelijk dat de huidige blauwe zone, die alleen geldt op vrijdag en zaterdag, verwarrend is voor bezoekers van het centrum. Het invoeren van een blauwe zone gedurende de gehele week zou duidelijker zijn.

PARKEERDRUK Uit de meest recente parkeermetingen in het centrum blijkt echter dat de parkeerdruk in het centrum, mede door de toevoeging van het terrein achter de Big Bazar aan de openbare parkeerfaciliteiten, over het geheel bekeken in de afgelopen jaren is afgenomen. Van maandag tot en met donderdag zijn, behalve wat extra parkeerdruk tijdens de markt op woensdagochtend, in het centrum overal ruim voldoende parkeerplaatsen te vinden. Op vrijdag wordt de hoogste parkeerdruk waargenomen en ook op zaterdag is het wat drukker. Het pleidooi van centrumondernemers om het huidige gebied van de blauwe zone te handhaven en uit te breiden naar de gehele week wordt niet ondersteund door de parkeermetingen, concludeerde wethouder Margo van de Fliert. ,,Behalve op vrijdag, zaterdag en misschien woensdagmorgen is er eigenlijk geen verkeersregulatie nodig in het centrum.'' De angst van ondernemers dat er bij het opheffen van de blauwe zone langs de Dorpsstraat en de Marktstraat meer parkeerplaatsen gaan worden bezet door centrumbewoners werd betwijfeld omdat dit probleem op dit moment dan ook doordeweeks zou moeten spelen. Suggesties dat de gemeente in het centrum veel te ruimhartig omgaat met het verlenen van parkeervergunningen voor vrijstelling van de blauwe zone werden naar het rijk der fabelen verwezen. ,,Op dit moment zijn er 14 parkeervergunningen voor bewoners en 4 voor ondernemers uitgegeven. Dat is in verhouding tot andere gemeenten bijzonder weinig'' betoogde beleidsmedewerker verkeer en wegen Bas Bonhoff. ,,Scherpenzeel heeft een bijzonder streng beleid op dit gebied. Wanneer we de huidige blauwe zone echter geldig gaan verklaren voor de gehele week dan ontkomen we er niet aan om dit beleid te gaan versoepelen waardoor het aantal parkeerontheffingen dus gaat toenemen.''

HANDHAVING Een ander probleem waar de politiek op de informatieavond tegenaan liep was de handhaving. ,,Handhaven kost de gemeente veel geld'' wist Bonhoff. Wij betalen de BOA voor het uitdelen van boetes waar de gemeente vervolgens geen cent van ontvangt. Dat geld gaat rechtstreeks naar het Centraal Justitieel Incassobureau van de overheid. Alleen in centra waar het betaald parkeren is ingevoerd kunnen boetes op grond van de Wet Mulder worden geheven als gemeentelijke belastingmaatregel en leveren die ook inkomsten op voor de gemeente.''Het 'Mulder-feit', zoals het deze avond werd aangeduid, was voor het CDA in elk geval aanleiding om ervoor te pleiten de huidige situatie rond de blauwe gewoon te laten voor wat hij is. PRO Scherpenzeel vroeg zich zelfs af of de hele blauwe zone niet beter kon worden opgeheven. GBS-voorman Brons wilde eerst nog eens dieper duiken in het rapport van de parkeermetingen, waaruit hij aan de hand van de geregistreerde postcodes bij de aangetroffen geparkeerde voertuigen in het centrum nog wat meer duidelijkheid hoopt te krijgen over de herkomst van met name de langparkeerders in het centrum. Kortom, college en raad zijn er wat betreft de blauwe zone in het centrum nog lang niet uit.

advertentie
advertentie