'Ik val op-actie' op Plein 1940: Wethouder deelt fietslampjes uit

13 december 2016 om 00:00 Nieuws

SCHERPENZEEL Wethouder Margo van de Fliert heeft samen met een promotieteam van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) vrijdag campagne gevoerd voor het belang van een goede fietsverlichting. Op Plein 1940 ging zij hierover in gesprek met fietsers en deelde fietslampjes uit.

Gewapend met een aantal borden, zoals 'Stop! Val jij op?', had de wethouder samen met het promotieteam een strategisch plekje uitgezocht om de aandacht van de voorbij komende fietsers te trekken. ,,Veiligheid voorop, want daar gaat het vandaag natuurlijk om'' vond Van de Fliert.

NIET AANGEZET Het op orde hebben van fietsverlichting is volgens het ROV vooral onder jongeren nog vaak een probleem. Soms blijkt die trouwens vaak technisch wel in orde, maar wordt deze simpelweg niet aangezet. De campagne 'Ik val op' waarmee het ROV vrijdag ook Scherpenzeel aandeed is bedoeld om fietsers erop te wijzen hoe belangrijk goede fiets verlichting is. Aan fietsers die niet bleken te beschikken over goede verlichting werden door de wethouder en het campagneteam fietslichten uitgedeeld. Degenen bij wie de verlichting wel op orde was kregen bij deze campagne een speciaal lampje uitgereikt wat zij tussen de spaken van het wiel kon worden bevestigd voor extra zichtbaarheid.

EEN DERDE Gemiddeld heeft 1 op de 3 fietsers in Nederland geen werkende fietsverlichting. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval met zeker 20% afneemt bij goed werkende fietsverlichting. Als een automobilist 50 km/u rijdt heeft deze minimaal 25 meter nodig om te stoppen. Maar een fietser zonder verlichting ziet hij pas op ongeveer 20 meter. Oftewel, hij komt 5 meter te kort en dat betekend helaas soms een ongeluk.

GEWOONTE DOORBREKEN Gedragspsycholoog Wesley van Pinxteren werkte mee aan het ontwerp van de campagne en legt uit waarom er zonder licht gefietst wordt: ,,Het niet voeren van werkende verlichting is iets dat er in sluipt, het wordt een gewoonte. Met een heldere boodschap, een overtuigend team én nieuwe lampjes laten we fietsers zien hoe eenvoudig het is om veilig en goed verlicht over straat te gaan. Hiermee zetten we mensen aan het denken en doorbreken we deze gewoonte.''

Volgens de wethouder was het inderdaad opvallend dat met name jongeren, naar schatting tussen de 11 en 16 jaar, vaak zonder goede fietsverlichting reden. Deze groep reageerde trouwens opvallend positief op de campagne, ontdekte Van de Fliert. 'Gelukkig geen boete maar een gratis fietslamp' was het veelgehoorde commentaar. Het promotieteam ontdekte trouwens dat de actie in Scherpenzeel vooral in de latere uren ook heel veel ouderen trok die een gratis fietslampje kwamen halen. ,,Dat hebben we in de andere plaatsen waar we campagne hebben gevoerd nog niet zo sterk gezien.''

advertentie
advertentie