Afbeelding
Distributieriem laten vervangen

Veelvoorkomende problemen met de distributieriem

18 maart 2021 om 13:33 Partnercontent

Elke auto heeft een distributieriem of -ketting. Wanneer je een distributieketting hebt hoef je hier in de meeste gevallen niks aan te doen, deze is namelijk onderhoudsvrij en kan regelmatig een heel autoleven mee gaan. Een distributieriem daarentegen vraagt wel om onderhoud, en deze moet ook zo nu en dan worden vervangen. Hieronder gaan we kijken naar veel voorkomende problemen met de distributieriem en wanneer je deze moet vervangen.

Veelvoorkomende problemen met de distributieriem

Er zijn een aantal problemen die zich voor kunnen doen met de distributieriem. Hieronder hebben we die opgesomd. Het is wel belangrijk om te beseffen dat deze in de meeste gevallen worden veroorzaakt door andere problemen. Het vervangen van de distributieriem, of set, alleen is daarom niet voldoende. Ook het onderliggende probleem zal moeten worden aangepakt. Anders ben je binnen de kortste keren weer terug bij af. De meest voorkomende problemen met de distributieriem:

  • Een gebroken distributieriem.
  • Afgebroken tanden op de distributieriem.
  • Een afgesleten of uitgeholde vertanding van de distributieriem.
  • Een gebarsten rugzijde van de riem.
  • De tussenstand vlakte is weggesleten.
  • Een olielek heeft geleid tot olieverontreiniging.
  • Afgesleten randen.
  • De riem maakt ongewoon veel lawaai.

Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem

Een kapotte distributieriem gaat vaak gepaard met een aantal symptomen. De meest voorkomende hebben we hieronder op een rijtje gezet:

  • Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
  • De motor draait niet meer om. Bij een van binnen gebroken distributieriem is de motor niet meer in staat om om te vallen of te ontsteken. Je hoort bij het starten misschien wel de startmotor, maar hij zal niet starten.
  • Er loopt olie uit de motor. Dit komt ook regelmatig voor bij problemen met de distributieriem. Hierbij heb je ook nog eens groter risico op oververhitting van de motor, en dus extra reden om actie te ondernemen.
  • De motor loopt af. Een kapotte distributieriem kan van invloed zijn op de brandsnelheid van de motor, en leiden tot een overvuur situatie. Het risico op grote motorschade is dan aanzienlijk.

Wanneer moet je een distributieriem vervangen?

Hoe lang gaat een distributieriem nou ongeveer mee? Het is lastig om hier een concreet antwoord op te geven. De levensduur van een distributieriem is namelijk van veel factoren afhankelijk. Het merk en type auto spelen allereerst een rol, omdat elke auto een andere motor en dus ook andere distributieriem heeft. Daarnaast spelen onderhoud en rijstijl ook nog een rol. Over het algemeen wordt gezegd dat je met een distributieriem tussen de 60.000 en 120.000 kilometer kunt rijden. Deze schattig loopt dus nogal uiteen. Daarom wordt de riem elk jaar sowieso gecontroleerd en moet je altijd goed letten op de bovengenoemde slijtage signalen. Als een van deze dingen je opvallen moet je hier actie op ondernemen. Als je te laat bent, ben je veel verder van huis.

Hoeveel kost het vervangen van een distributieriem?

Een distributieriem vervangen is natuurlijk niet gratis. De kosten van de riem zelf vallen gelukkig mee, afhankelijk van welke auto en motor je hebt natuurlijk. Wanneer je een distributieriem door een garage laat vervangen zal het grootste deel van de kosten afhangen van de montagetijd. Wanneer je echter lang doorrijdt met een kapotte of versleten distributieriem kan het weleens een heel duur grapje worden. De motor kan hierbij schade oplopen en in het ergste geval zelfs vastlopen. Dan lopen de kosten op tot enkele duizenden euro’s. Dit laat nog maar eens zien dat het op tijd controleren en zonodig vervangen van je distributieriem heel belangrijk is.

Je zou een distributieriem in principe zelf kunnen vervangen. Hierbij betaal je dan alleen voor de riem zelf. Je moet dit echter alleen doen wanneer je goed weet wat je doet en je beschikt over het juiste materiaal. Als dat niet zo is loop je ook weer het risico op nog veel hogere kosten. Een distributieriem zelf heb je vaak voor enkele tientallen euro’s, waarbij zelfs een set met toebehoren en soms een waterpomp minder dan 100 euro kost. Als je naar een garage gaat kom je op enkele honderden euro’s uit. Als je kijkt via de website van Mijngarage.nl heb je vooraf duidelijkheid over de kosten van een reparatie. Hierbij krijg je een prijsgarantie, zodat je nooit voor onaangename verrassingen komt te staan. Bovendien zitten er bij Mijngarage.nl ruim 1.500 garages aangesloten. Ook bij jou in de buurt kun je dus een garage vinden!

advertentie
advertentie