Meldsysteem gebreken openbare ruimte werkt goed

26 augustus 2014 om 00:00 Voorpagina

De betere bereikbaarheid voor meldingen is één van de punten die de gemeente heeft aangepakt bij het opzetten van de Gemeentewinkel. Dit is in feite de front office van de ambtelijke organisatie waar burgers en bedrijven makkelijk, snel en adequaat terecht kunnen voor alle diensten en producten van de gemeente. Alle contacten met de gemeente, of dit nu telefonisch of via de balie of de website is, verlopen tegenwoordig via deze Gemeentewinkel, welke men in de toekomst ook fysiek gestalte wil gaan geven in de hal van het gemeentehuis.

SCHERPENZEEL - Sinds 1 april van dit jaar heeft de gemeente de bereikbaarheid voor het melden van gebreken in de openbare ruimte verbeterd. In het verleden konden meldingen alleen worden gedaan op gezette tijden. Nu kan men hiervoor tijdens kantooruren op alle werkdagen bij de gemeente terecht of een melding doen via het speciale email adres: wordtgemaakt@scherpenzeel.nl

Volgens een woordvoerster van de Gemeentewinkel valt de nieuwe werkwijze bij de inwoners van Scherpenzeel in goede aarde. ,,Van het melden van allerlei gebreken in de openbare ruimte wordt tenminste de gehele dag door goed gebruik gemaakt, zowel telefonisch als via de email. Als het klachten zijn waarmee wij als gemeente iets kunnen doen proberen we zo snel mogelijk te reageren. Telefoontjes of mailtjes over bijvoorbeeld omhoog liggende stoeptegels, zwerfafval, schade aan het wegdek of gemeentelijk groen geven wij meteen door aan de buitendienst zodat zij actie kunnen ondernemen. Spoedeisende gebreken die een direct gevaar kunnen opleveren, kunnen trouwens 24 uur per dag en 7 dagen per week gemeld worden bij de gemeente via een speciale mobiele telefoonnummer.''

De meeste meldingen die bij de gemeente binnenkomen hebben volgens de woordvoerster betrekking op losliggende stoeptegels of kapotte verlichting in lantaarnpalen. ,,Voor de lantaarnpalen hebben wij een bedrijf dat regelmatig een rondje maakt om kapotte verlichting te vervangen. Ze krijgen daarvoor ook een lijstje van ons met de meldingen die we hierover hebben ontvangen.''

Andere meldingen waarmee de gemeente regelmatig te maken krijgt betreffen openbaar groen, rioleringsproblemen c.q. problemen met de afwatering en in mindere mate zwerfafval of overlast van ratten. ,,Ook dit zijn zaken waar onze buitendienst op af gaat. Soms worden wij ook wel eens gebeld over overlast van ander ongedierte zoals torren of wespennesten. Daar kan de gemeente echter niets in betekenen, behalve aangeven dat er Scherpenzeel een aantal bedrijven zijn die men hiervoor zelf kan inschakelen."

,,Laatst kregen we ook een melding van iemand dat er ergens een dode eend lag. Voor mij was dit echt zo'n twijfelgeval of je daar de buitendienst op moet afsturen. Ik heb die persoon gevraagd naar de bereidheid om het kadaver zelf in de kliko te laten verdwijnen. Dat bleek geen enkel probleem te zijn; er was gewoon niet aan gedacht. Een enkele keer word je geconfronteerd met kwesties waarbij je de vraag kunt stellen of het wel een taak van de gemeente betreft of eigenlijk iets is wat inwoners ook gemakkelijk zelf kunnen oplossen."

,,Daarom is het ook goed dat in het nieuwe meldsysteem alles wordt geregistreerd. Het is de bedoeling dat we binnenkort gaan inventariseren wat er in de afgelopen tijd precies aan meldingen bij ons is binnengekomen en hoe we hiermee zijn omgegaan. Bij de Gemeentewinkel willen we de kwaliteit van onze dienstverlening tenslotte blijven verbeteren.''

advertentie
advertentie