CDA boemelt met buurtbus

18 april 2017 om 00:00 Nieuws

SCHERPENZEEL Vervoerswethouder Margo van de Fliert maakte onlangs, samen met de fractie van het CDA, een ritje met de buurtbus naar Barneveld. Het gezelschap was nieuwsgierig hoe lijn 511, die dagelijks via De Glind tussen Scherpenzeel en Barneveld pendelt, functioneert.

Margreet Hendriks

,,De buurtbus is een prima verbinding, waaraan duidelijk behoefte bestaat'', is de conclusie van CDA-fractieleden Johan Slappendel en Hein Dekker. ,,Het was een leuk en informatief ritje. Jan van Kampen had dit samen met buurtbuscoördinator Jan van Steenbergen georganiseerd, zodat we kennis konden nemen van wat er allemaal bij komt kijken om zo'n busverbinding in stand te houden. De mensen van Buurtbusvereniging De Glind doen echt uitstekend werk. Want deze buurtbus wordt namelijk gereden door vrijwilligers. Vervoerder Syntus stelt de bus beschikbaar, maar de gehele uitvoering is in handen van de Buurtbusvereniging. Wat dat betreft niets dan lof voor deze vrijwilligersclub, die deze busdienst van maandag tot en met zaterdag verzorgt.''

VOL IS VOL Buurtbus 511, die overdag om het uur rijdt, wordt beschouwd als een gewone lijndienst. Dit betekent dat alle wettelijke bepalingen die gelden voor een busdienst ook van toepassing zijn op de buurtbus. In de bus mogen maximaal acht reizigers meereizen. Vol is vol, want er zijn geen staanplaatsen.

,,Het beperkte aantal plaatsen op deze verbinding kan tijdens de drukke uren soms wel tot problemen leiden'', weten Slappendel en Dekker. ,,Er staan in de ochtend- en avondpiek soms wel eens wat meer reizigers op deze bus te wachten. Het is dan natuurlijk best lastig om een keus te maken tussen wie wel mag instappen en wie (een uur) moet wachten op de volgende rit of in plaats daarvan lijn 611 neemt; een bus die in de vroege ochtend- en late middaguren wordt ingezet voor het vervoer naar en van school.''

STATUSHOUDERS De reizigers op de piektijden zijn volgens de CDA-ers vooral mensen die van de buurtbus gebruikmaken voor hun woon-werkverkeer. Daarnaast wordt de verbinding veel gebruikt door statushouders, die voor hun inburgeringcursus in Barneveld naar school moeten. ,,Het is best vervelend als de buurtbus niet alle reizigers in één keer kan meenemen. Ook voor de chauffeur. Maar we hebben begrepen dat men er over het algemeen gelukkig wel redelijk weet uit te komen.''

BETALINGSVERKEER De prijs van de buurtbus is volgens de CDA-ers alleszins schappelijk. Wie gebruikmaakt van een tienrittenkaart betaalt € 0,90 per enkele rit Scherpenzeel - Barneveld of omgekeerd; een los kaartje kost € 2,20 en wie met de OV-chipkaart afrekent is € 2,80 kwijt. Of deze prijsverschillen gaan verdwijnen wanneer er, uiterlijk per 1 januari 2018, in de buurtbus niet meer contant kan worden betaald is nog niet duidelijk. ,,Het bestuur kijkt momenteel naar de mogelijkheden om het betalingsverkeer anders te organiseren. Er moeten lokale adressen komen om een tegoed voor de kaartjes aan te schaffen. Ook dat is een kwestie die de Buurtbusvereniging zelf moet oplossen.''

VRIJWILLIGERS Slappendel en Dekker prijzen de vrijwillige inzet van het buurtbusbestuur en de ruim dertig chauffeurs om deze belangrijke verbinding tussen Scherpenzeel en Barneveld in stand te houden.

,,Deze bus vervoert zo'n 15.000 reizigers per jaar. Maart was met 1.334 passagiers een topmaand. En ze rijden ook nog op tijd'', voegen de CDA-ers er met een veelbetekende blik aan toe.

De heren glimlachen bij de opmerking dat op dit moment kennelijk de enige tot tevredenheid stemmende lijnbusverbinding waar de naam Syntus op staat, een busverbinding is die volledig wordt gerund door vrijwilligers. ,,Het geeft inderdaad wel te denken.''

advertentie
advertentie