
Beter een goede buur dan…
4 juni 2022 om 10:45 ColumnSCHERPENZEEL In de Scherpenzeelse Krant van 24 mei las ik het goede bericht dat de gemeente Scherpenzeel, van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), een eenmalige uitkering ontvangt van 611.000 euro.
Dit als bijdrage voor de gemaakte kosten inzake het fusietraject met de gemeente Barneveld, dat door de provincie Gelderland tegen de wens van Scherpenzeel in, destijds werd begonnen.
Nu hebben wij als gemeente Scherpenzeel achteraf gezien onnodig veel kosten gemaakt aan rapporten, juridische declaraties en ‘uurtjes factuurtjes’. In totaal meer dan 1 miljoen euro. Ook zijn er ambtenaren vertrokken die een fusie niet zagen zitten en eieren voor hun geld kozen.
En dan hebben we het nog niet over de mentale gemoedstoestand van onze inwoners en onze lokale politieke partijen die voor of tegen de fusie waren. De ChristenUnie heeft haar volhardende standpunt voor de fusie zelfs moeten bekopen met het noodgedwongen afzien van deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen.
En alle inwoners betalen dit jaar meer aan gemeentelijke heffingen.
Wat het pikanter maakt, is dat de gemeente Barneveld van het ministerie BZK een bedrag gekregen heeft van 561.000 euro. Dit terwijl die gemeente stelt slechts voor ongeveer 150.000 euro aan kosten gemaakt te hebben.
Nu neem ik aan dat de gemeente Barneveld het ten onrechte te veel ontvangen bedrag van 411.000 euro zal terugstorten naar BZK, met de mededeling dat dit niet voor hen bestemd is en met het verzoek het bedrag over te maken aan de benadeelde buurgemeente Scherpenzeel.
Zo heeft onze gemeente dan een incidentele meevaller van ruim 1 miljoen euro oftewel 100 euro per Scherpenzeelse inwoner.
Waar het gemeentebestuur van Barneveld niet openlijk over de opgelegde vrijage met Scherpenzeel naar buiten wilde komen, zagen zij in Scherpenzeel wel degelijk een toekomstige partner met een bruidsschat.
Mijntje Pluimers van Lokaal Belang, in Barneveld inmiddels wethouder, was altijd al tegen een gedwongen huwelijk door de fusie. Zij zal zich nu toch ook wel hard maken om het te veel ontvangen geld over te laten maken naar de gedupeerde gemeente Scherpenzeel en haar inwoners?
Eerlijk is eerlijk.
Beter een goede buur dan…
En de provincie dient uiteraard, als aanstichter en aanjager, ook nog een letterlijke duit in de zak te doen als compensatie voor de aangerichte financiële en mentale schade.
Zodra deze financiële meevallers binnen zijn, kan onze gemeente er over nadenken hoe deze ingezet kan worden als lastenverlichting voor onze inwoners.
Want als gemeentebestuur van Scherpenzeel ben je toch aangesteld voor en namens de inwoners van ons mooie dorp.
de twaalfde man














