Lekker vlot winkelen, klant Damian scant gemakkelijk en snel zijn aankopen.
Lekker vlot winkelen, klant Damian scant gemakkelijk en snel zijn aankopen.

Modern boodschappen doen: Jumbo Mudde verduurzaamt en digitaliseert

19 februari 2024 om 19:35 Winkels

SCHERPENZEEL De maatschappij verandert snel: betalen doe je met een telefoon, auto’s rijden op elektriciteit en huizen worden verwarmd met zonnekracht. Supermarkten kunnen dus niet achterblijven en gaan mee met de modernisering. Het is tenslotte 2024.

Dat geldt ook voor de Scherpenzeelse supermarkt Jumbo Mudde. De verhuizing naar een groter pand ligt in het verschiet, maar in de tussentijd kan ook in de huidige winkel het een en ander vernieuwd worden. „Dat begint al bij verduurzamen. Koelsystemen zijn energiezuiniger, verpakkingsmateriaal efficiënter en ook wij maken gebruik van zonnepanelen. Maar ook op het gebied van slimmer reclame maken gaan we met de tijd mee. Zo werken we tegenwoordig met zogenoemde persoonlijke aanbiedingen”, noemt supermarktondernemer Mark Mudde als voorbeeld. „En het leuke is, is dat we de consument op deze manier – digitaal – steeds beter leren kennen. Door in te loggen op onze app en de Jumbo Extra’s-pas te laten scannen leren we wat jouw favoriete artikelen zijn. Zo heeft de ene klant bijvoorbeeld niks aan een algemene aanbieding waar cola één plus één gratis is, maar kunnen we nu – op basis van jouw eigen koophistorie – bijvoorbeeld koffiepads eens goedkoper aanbieden. Ook is het leuk om klanten op deze manier kennis te laten maken met andere producten. Zien we dat je veel koffiepads koopt van een A-merk, dan kan Jumbo je eens een gratis waardebon aanbieden voor koffiepads van ons huismerk. Gewoon, om ook eens uit te proberen. Zomaar een voorbeeld van nieuwe, moderne marketingtechnieken.”

VOORDELEN DIGITALISERING

„De Jumbo Extra’s-pas heeft daarnaast nog veel meer moderne voordelen”, gaat Mudde verder, „Je scant je fysieke pas of barcode in de app voordat je begint met boodschappen doen met de handscanner of bij het afrekenen aan de kassa. Je spaart zo digitaal mee met spaarcampagnes, je hebt al je kassabonnen overzichtelijk in de app, krijgt korting op uitjes en op Jumbo- of Hema-artikelen én, niet geheel onbelangrijk, je krijgt iets lekkers op je verjaardag!” 


Medewerkster Jacky controleert de voorraad van een artikel.

De digitalisering van het boodschappen doen heeft veel voordelen, vindt Mudde. „Liggend op de bank bestel je via je telefoon al je boodschappen”, lacht hij. „En die worden de volgende dag makkelijk thuisbezorgd. Tegenwoordig hoef je niet meer te sjouwen met zware tassen. Het wordt zo op je eigen deurmat neergezet. En je telefoon gaat in de toekomst ook ín de supermarkt een nog grotere rol spelen, want zelfs het boodschappen scannen hoeft straks niet meer met een handscanner. De zelfscan is dan je eigen telefoon.”

VOORRAAD SUPERMARKT

Vandaag de dag bestellen supermarkten niet meer zelf hun voorraden en wordt dus niets meer met de hand bijgehouden. „Dat wordt allemaal bepaald op het hoofdkantoor van Jumbo. Zelfs de prijskaartjes zijn digitaal en kunnen met een druk op de knop, ver hier vandaan, worden aangepast. En hoe meer mensen hun boodschappen doen met een klantenpas, hoe gerichter de supermarkt ingevuld kan worden. Bepaalde producten zijn in deze winkel daarom niet verkrijgbaar en juist anderen weer wel. Want als niemand ze koopt, hoeven ze hier ook niet te liggen. Zo werd de gort die we in ons assortiment hadden niet meer gemaakt, omdat de producent de landelijk verkoopcijfers te laag vond. Maar omdat wij heel veel gort verkopen, kopen wij dit product nu bij een lokale leverancier in.” 


„Uiteraard blijven onze gewone kassa’s bestaan en staat bijvoorbeeld Monique je te woord met een glimlach.”

“Vraag en aanbod wordt afgestemd op het algoritme per filiaal. Mis je nu iets in onze winkel, dan moet je zeker even contact opnemen met de klantenservice. Het kan zo maar gebeuren dat het daardoor op den duur ook hier te verkrijgen is.” 

DORPS KARAKTER

Toch verzekert Mudde dat zijn filiaal altijd een winkel met een warm, betrokken en dorps karakter zal blijven. „Deze supermarkt in een dorp als Scherpenzeel zal altijd een ander assortiment in de schappen hebben liggen dan een winkel in het centrum van een grote stad, naast een universiteit of in een buurt met meer etnische verscheidenheid. Daarin zullen wij altijd die gezellige, plaatselijke winkel blijven.” 

MEDEWERKERS VERDWIJNEN NIET

De supermarktondernemer vervolgt: „Ik kan me ook goed voorstellen dat het sommige mensen afschrikt, al die snufjes, mobiele telefoons en algoritmes. Maar uiteraard blijven onze gewone kassa’s bestaan en staan we je te woord met een glimlach. Digitaliseren en moderniseren betekent nooit dat medewerkers verdwijnen. Ze zullen hier en daar misschien een iets andere functie bekleden, maar in onze winkel zijn er altijd medewerkers aanwezig met verstand van zaken en om persoonlijke service te verlenen. Wij staan altijd klaar om klanten te helpen.”

Dit artikel wordt u aangeboden door Jumbo Mudde Scherpenzeel.

advertentie
advertentie