Afbeelding
Foto: Shutterstock

Tips voor het verzenden met verschillende koeriers

22 februari 2022 om 11:10 Partnercontent

Als webshopeigenaar heb je het vast al meegemaakt; de digitale transformatie van onze economie. Waar vroeger iedereen in winkelstraten te vinden was voor de nieuwste kleding, is tegenwoordig jan en alleman in een webwinkel te vinden. Online winkelen is daardoor zowaar booming geworden. Maar de concurrentie neemt steeds meer toe. Daarbij spelen verzendingen een grote rol in hoe succesvol een website nou eigenlijk is. Wanneer zakelijk verzenden bijvoorbeeld niet probleemloos verloopt, is de kans groot dan een klant niet nog een keer in jouw webshop shopt. Maar de verzendingen goed voor elkaar hebben is lastiger dan je misschien denkt. Dit geldt al helemaal wanneer je verschillende koeriers gebruikt. Maak daarom gebruik van de vier tips die je in dit artikel vindt en zorg dat verschillende koeriers de groei van jouw webwinkel nooit tegenhouden.

Houd het overzichtelijk

Onze eerste tip wat betreft verschillende bezorgers gebruiken voor jouw webwinkel is om het overzichtelijk te houden. Wanneer je verschillende bedrijven gebruikt om jouw pakketten naar klanten te verzenden, is het moeilijk om door de bomen nog het bos te zien. Zonder overzicht is de kans vele malen groter dat er tijdens de bezorging iets misgaat. Daarom is het beter om een platform te zoeken die alles wel overzichtelijk voor je maakt. Je hebt talloze bedrijven zoals KeenDelivery die dit doen. Via een portal boek je de inzending in, waarna er automatisch naar vervoerders wordt gezocht. Vervolgens bezorgen vervoerders de pakketten, waardoor de klant tevreden is. Een centraal platform is daardoor een goede oplossing om het overzicht te behouden.

Kies alleen koeriers met een goede reputatie

Onze tweede tip is om te kiezen voor koeriers die een goede reputatie hebben. Je wilt namelijk zo dicht mogelijk tegen een garantie aan zitten dat jouw verzendingen op tijd aankomen. Een koerier met een goede reputatie heeft al tegenover anderen bewezen dat er op hun kan worden gebouwd. Daarbij willen ze vanzelfsprekend ook niet hun dierbare reputatie verliezen. Door voor goede koeriers te kiezen weet je dat je volledig je best hebt gedaan zodat jouw klanten via zakelijk verzenden hun gewenste zending hebben ontvangen.

Zorg voor een duidelijke vorm van communicatie

In het algemeen geldt dat hoe meer partijen betrokken zijn bij een onderneming, hoe lastiger het wordt om informatie naar elkaar over te brengen. Communicatie is in deze digitale tijd cruciaal voor het regelen van de juiste logistiek. En met meerdere koeriers is het lastig om een format te vinden waarbij communiceren eenvoudig is. Toch is dit een opgave die je op moet lossen. Vaak is de makkelijkste uitkomst hiermee om een centraal platform te vinden waar je duidelijk kunt communiceren met de vervoerders. Plekken als KeenDelivery zijn hiervoor geschikt. Zo vermijd je zoveel mogelijk miscommunicaties.

Probeer voor elke koerier de kosten gelijk te houden

Tot slot raden we je aan om bij elke koerier de kosten ongeveer gelijk te houden. We snappen dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Elke koerier vraagt namelijk een iets andere bedrag. Daarnaast brengen ze ieder andere voordelen op tafel. De een heeft misschien meer bezorgers in de provincie Friesland, terwijl de ander in de Randstad beter tot zijn recht komt. De koeriersmarkt is echter zeer competitief. Daardoor is het wat makkelijker om goed te kunnen onderhandelen met de koeriersbedrijven die jij wilt gebruiken of waar je nu al gebruik van maakt. Met een sterke onderhandelingspositie krijg jij lage verzendkosten. En wanneer je deze kosten ook nog eens gelijk probeert te trekken bij alle verschillende koeriers die je gebruikt, wordt jouw leven nog eenvoudiger. Zo vermijd je veel werk in de administratie. Ook hoef je niet een gecompliceerde formule toe te passen om te berekenen wat de gemiddelde verzendkosten moeten zijn bij bijvoorbeeld zakelijk verzenden. Door de kosten bij elke koerier gelijk te houden, kun jij je dus focussen op andere aspecten van jouw webwinkel.

Al met al is het met deze tips een stuk eenvoudiger geworden om jouw webwinkel met verschillende koeriers goed om te laten gaan. Pas ze nu toe en laat jouw website de volgende stap maken in haar groei. Wij wensen je alvast veel succes met het gebruik maken hiervan.

advertentie
advertentie